Bae är en variant av ordet “babe”, och används oftast för att beskriva någon man tycker om. Kanske är det också just omtyckt Gökçe blev när han i klippet från 2017 tar en stor nypa salt, höjer upp armen så att den är formad ungefär som en svan, och sedan “strösslar” ut saltet rakt ner så att det först landar på hans underarm och sen sprids ut över köttet. Den teatraliska gesten är komplett med ett utsträckt lillfinger precis när saltet släpps ner.
Med memes är det ofta flera små delar som tillsammans skapar något tillräckligt unikt eller skruvat för att få folks uppmärksamhet. Så är det också med Salt Bae: saltgesten, ihop med Gökçes instoppade vita tröja, små runda svarta solglasögon, och rakbladsvassa knivar som skär genom köttet som om det vore smör skapar tillsammans något ikoniskt. Hans sätt att gnida och smeka köttbitarna kan liknas vid en sorts sensuell dans eller ritual. Genren med korta filmer på folk som gör delikata bakverk eller lagar frestande mat är väldigt populär, men de faktorer som skapade Salt Bae är något utöver det vanliga. Gökçe, som vid den tiden drev restauranger i Turkiet, Dubai och Abu Dhabi, verkar vara medveten om ingredienserna i sin framgångscocktail; både tröjan, brillorna, knivarna, de teatraliska rörelserna och den avslutande saltningen har varit med i nästan allt han lagt upp sen dess. Han syns titt som tätt med olika köttbitar, och lägger även upp bilder på när han serverar mat till kändisar, komplett med den ikoniska saltningen.
Förutom att ha blivit en stjärna på sociala medier, med över 12 miljoner följare på Instagram, har han även startat en restaurang i New York. Den har dock inte fått särskilt bra kritik, bland annat har Steve Cuozzo från The Post kallat restaurangen för en “Public Rip-off No.1”. Den som ändå vill prova på maten kan förvänta sig ett besök av Gökçe, som enligt uppgifter själv kommer fram till borden och saltar maten som “Salt Bae”.