AI har blivit ett välkänt begrepp och idag är det en stor del av samhället. Den snabba utvecklingen har även gjort AI lättillgängligt för barn och ungdomar, något som kan få konsekvenser.
– Barn kan få fel uppfattning, säger Isak Enander, 16.
AI (Artificial Intelligence) går att beskriva som ett system som är utvecklat för att hantera stora mängder information. Förutom att fungera som problemlösare så vill utvecklare att AI ska efterlikna oss människor. De ska tänka och resonera likt oss.
Karin Danielsson är docent vid Umeå universitet där hon bland annat undervisar om samhällets digitalisering. Enligt Karin fyller AI flera olika syften i samhället.
– AI har blivit en viktig del av samhället. Det används i de flesta system som vi kommer i kontakt med.
Karin belyser även att tekniken kan användas som hjälpmedel vid större problem och säkerhetsfrågor. Exempelvis används AI inom sjukvården, för att stärka cybersäkerheten och för att försöka hitta och avvärja desinformation.
Risk för olämpligt innehåll
Den snabba utvecklingen har även lett till att användningen har blivit vanligare för folk i yngre åldrar. Bland annat är det numera möjligt för barn under 13 år att ta del av chattjänsten Gemini. Något som tidigare varit begränsat till barn över 13 år. Karin ser både för- och nackdelar med att barn använder sig av AI. Framförallt chattjänsterna, de tycker hon bör ha en åldersgräns.
– När det kommer till barn så finns det en ökad risk att det kanske blir innehåll i de här chattarna som inte är lämpligt för barn, det finns sådana exempel.
Wall Street Journal har tidigare publicerat en granskning där det visade sig att Metas AI-tjänst har sexchattat med minderåriga. Detta tillbakavisade Meta men gjorde ändå förändringar i tjänsten.
Utöver risken att minderåriga tar del av olämpligt innehåll i chattarna uttrycker Karin Danielsson en oro för hur AI kan påverka barns sociala förmågor.
– Att umgås med andra människor, läsa av kroppsspråk och fungera i grupp övas inte lika mycket eftersom de här tjänsterna ofta är gjorda för att individanpassas, det vill säga att vi övar inte på hur det är att prata med personer med olika viljor och åsikter.
“Jag använder AI till vad som helst.”
En kille som använder sig av chattjänsterna ofta är Isak Enander, 16. Han använder sig av AI både inom skolan men också när han vill ha svar på frågor eller hjälp att lösa problem privat.
– Det kan vara att man har problem och vill ha hjälp att lösa saker. Eller om man planerar något eller ska någonstans, det kan vara vad som helst egentligen.
Huruvida AI är pålitligt och hur ofta det leder till att desinformation sprids är en fråga som länge har diskuterats bland både användare och experter. Isak upplever att det är sällan han får fel svar på det han söker.
– Ibland har den fel såklart, men oftast blir det rätt.
En åldersgräns är nödvändig
Dock håller Isak med om att det kan vara problematiskt med att låta för unga personer använda sig av AI. Därför ser även han att en åldersgräns är nödvändig.
– Det kanske inte är jättebra för de som är yngre att de kan få svar på allt de vill, så kanske borde det finnas en åldersgräns. Men inte för hög, ungefär tioårsåldern skulle jag säga.
Trots riskerna med att unga använder sig av tekniken belyser Karin Danielsson att det är viktigt att barn inte begränsas helt och hållet från användning.
– Som det ser ut kommer utvecklingen att fortsätta, då är det viktigt att barn ska kunna förhålla sig till och använda de här systemen.