Så minskar vi cykelns dolda klimatavtryck

Cykeln hyllas ofta som det klimatsmarta färdmedlet med lägre koldioxidutsläpp än både buss och bil. Men bakom den miljövänliga fasaden döljer sig en produktion som tär på jordens resurser. Den mest hållbara cykeln är därför inte alltid den som är ny, utan den som redan rullat några varv.

Trots det låga klimatavtrycket av cyklande, kräver cykeln mycket resurser för att kunna produceras. Tillverkningen tar stora mängder energi och vatten, så väl som det giftiga plastmaterialet resin. Hur stor skadan är beror på modell och märke. Energimyndigheten har följt ett företag där en cykel kostade 184 kilowattimmar att producera. Som jämförelse drar en liten lägenhet ofta under tio kilowattimmar per dygn. Det betyder att en ny cykel kan ha slukat nästan tre veckors hushållsel innan den sätts i bruk.

Amsterdam - där cyklarna är allas

Casper Hickling, 21, bor i Amsterdam, en av Europas mest cykelvänliga städer. Där är antalet cyklar större än befolkningen. När Casper Hickling först flyttade dit köpte han en nyproducerad cykel. När den blev stulen efter tre månader köpte han en ny som även den blev stulen.

– Jag insåg att i Nederländerna är inte ägarskapet av en cykel något som tas på allvar. Det är en “ge och ta” situation. Människor lämnar sina cyklar olåsta vilket är ett tecken på att de är tillgängliga för vem som helst. Så då började jag ta de cyklarna, säger han.

Casper Hickling ser positivt på Amsterdam inofficiellt allmänna cyklar. Han säger att den största fördelen är att människor inte köper nya cyklar, vilket i sin tur minskar koldioxidutsläppet.

I Amsterdam är olåsta cyklar tillgängliga för alla.
I Amsterdam är olåsta cyklar tillgängliga för alla.

“Det är ett kretslopp”

I Amsterdam höjer få på ögonbrynen över att cyklar byter ägare utan kvitto.

– Människor lär sig snabbt i Amsterdam. Folk förstår tidigt att det är ett kretslopp av cyklar i bruk.

Casper menar att det finns en miljömässig enlighet att begagnade cyklar är mer fördelaktiga för miljön.

– De flesta billiga cyklarna är väldigt energikrävande att producera. Och utöver det har du förbrukningsmaterial. Gummi och kedjor som är benägna att vittra på sådana cyklar. De kräver mer underhåll, vilket inte heller är hållbart.

För att minska klimatpåverkan är en förlängd produktlivslängd en av de mest effektiva strategierna. Casper Hickling trivs bra på sin återanvända cykel och menar att det är det absolut bästa färdmedlet om man vill resa klimatsmart.

– Självklart är det kul att ge nytt liv till cykeln, säger mekanikern Magnus Broberg.
– Självklart är det kul att ge nytt liv till cykeln, säger mekanikern Magnus Broberg.

Att skänka nytt liv till gamla hjul

Magnus Broberg är cykelmekaniker och chef på Irecycle i Stockholm. Företaget rustar upp övergivna cyklar och säljer dem vidare. De som inte går att reparera delas upp i mindre bitar som sedan lämnas till metallåtervinning.

– Vi gör upphandlingar med olika statliga enheter där vi köper upp tusentals cyklar. Sen så gör vi ordning på dem så gott vi kan.

Magnus Broberg ser stora fördelar med att rusta upp gamla cyklar.

– Köper man en begagnad cykel är man med och räddar miljön, säger han.

Irecycles verkstad i Stockholm.
Irecycles verkstad i Stockholm.

“Cyklarna skriker efter mekaniker”

Magnus Broberg tror att det finns förebyggande åtgärder för att undvika produktionen av fler cyklar. Lösningen är att utbilda fler cykelmekaniker. Han föreslår ett gymnasieprogram, likt fordons- och transportprogrammet, där människor lär sig reparera cyklar.

– Vi skulle kunna sälja mycket mer cyklar. För vi har tusentals. Problemet är bara att färdigställa dem i en mekanisk toppskick. Cyklarna skriker efter bra mekaniker.

Övergivna cyklar har rustats upp och är redo för nya ägare.
Övergivna cyklar har rustats upp och är redo för nya ägare.
Ämnen i artikeln
Andra läser just nu
Mer från: Klimat
Mer från Nyheter