Ökad skrämtid kan medföra en hel del negativa hälsoeffekter. Ny banbrytande forskning visar att dataspel kan vara en viktig källa till träning. Även att många spel som vi tidigare trott uppmanar till samarbete, faktiskt inte gör det.
– Många spel säger sig ha samarbetsgrund men designen kan göra att folk uppfattar det mer som en tävling, säger doktorand Helena Orädd till Läget.
Forskning på fysisk aktivitet genom dataspel från Linköpings universitet har på kort tid fått stort genomslag. Både nationellt och internationellt. På den välbesökta och internationellt kända CHI-konferensen 2025 i Yokohama, Japan, presenteras nu resultaten av studien.
Att spela ihop är roligare
Bakom studien står universitetslektorerna Aseel Berglund och Erik Berglund samt doktorand Helena Orädd vid Institutionen för datavetenskap (IDA). Syftet med studien är bland annat att få så maximal effekt av fysisk aktivitet som möjligt samtidigt som det är roligt att spela. Även att samarbeta med andra i spel har sina fördelar.
– Forskning om våra mänskliga behov visar att om vi gör saker tillsammans så blir saker roligare, säger Aseel Berglund till Läget.
Tävlingsinstinkten tar över
I spelet som användes för att göra studien står deltagare bredvid varandra och gör olika kroppsliga rörelser för att styra en karaktär på en skärm. Enbart dator och en webbkamera behövs. Spelarna är inte beroende av varandra i spelet, utan gör saker tillsammans för att samla poäng. Trots det utvecklades ofta spelandet till en tävling.
– Vi har ju ett gemensamt mål men det blev ändå en tävlingskänsla. Det var intressant att observera, säger Aseel Berglund.
Speltillverkare behöver tänka bredare
Helena Orädd menar att de kan fastslå att vissa uppskattade tävlingsmomentet mot andra deltagare, medan andra föredrog samarbete. Detta är något som hon menar att speltillverkare måste tänka på när de utvecklar spel.
– Man kanske inte ger spelare det som de faktiskt vill ha i spelet, avslutar Helena Orädd.