2. Konfirmeringsbias
Konfirmeringsbias är en tendens hos oss människor att vara särskilt uppmärksamma på information som bekräftar våra redan etablerade världsbilder. Denna bias är särskilt problematisk på internet och i sociala medier där algoritmer styr hur våra nyhetsflöden ser ut. Om vi endast är uppmärksamma på nyheter som ständigt bekräftar våra förutfattade meningar lär vi också klicka på, läsa och dela dessa i högre utsträckning. I sin tur innebär detta att algoritmerna kommer föreslå att denna typ av nyhet fortsättningsvis dyker upp i ens flöde. Till slut skapas en "filterbubbla" i vilken man endast konsumerar nyheter som passar in i ens egen världsbild.
De som till exempel är övertygande om att covid-19 är slutet på allt mänskligt liv kommer med störst sannolikhet också rikta sin uppmärksamhet till nyheter med siffror om nya smittade och döda. Medan de som är övertygade om att nedstängningen av samhället kommer resultera i historiens största ekonomiska kris sannolikt kommer konsumera nyheter med det temat. I jakt på att ständigt bekräfta våra egna världsbilder missar vi sanningen som oftast ligger någonstans mitt emellan.