Unga och nyhetsmedier: "Borde rikta mer innehåll mot yngre"

Kristina Tholerud anser att nyhetsmedier borde rikta mer innehåll mot ungdomar.
Kristina Tholerud anser att nyhetsmedier borde rikta mer innehåll mot ungdomar.

Förtroenderas för nyhetsmedier bland ungdomar och få satsningar på nyheter riktade mot dem. Men hur ser det egentligen ut bland unga runt om i landet? Vad har de för mediavanor och vad tycker de om läget idag?

Enligt Frida Söderlund, journalist på Aftonbladet, satsar inte medieföretagen på innehåll riktat mot yngre. Anledningen är att de inte anses vara en köpstark grupp.

– Om vi inte prioriterar den här målgruppen är det lite som att sätta sig själv i sank. Nästa generation människor är nästa generation läsare. Skulle medierna förlora sin publik och publiken den mediala kompassen, då skulle samhället bli helt knas om du frågar mig, säger hon till Läget.

I tider när fler tidningar arbetar med att skapa nya intäktsströmmar finns det inte många satsningar riktade mot yngre. Samtidigt visar en ny rapport från SOM-institutet att förtroendet för nyhetsmedierna sjunkit markant bland unga. Läget kollade med tre ungdomar om deras åsikt i frågan och om deras relation till nyheter.

Joel Holpers, 17 år, bor i Visby och upplever att Frida Söderlund har rätt i sin analys.
Joel Holpers, 17 år, bor i Visby och upplever att Frida Söderlund har rätt i sin analys.

Hur ser din nyhetskonsumtion ut?

– Konsumerar nyheter till och från. Kollar en del på nyheter på tv. Har Aftonbladet i mobilen.

Hur ser du på att unga inte är en prioriterad målgrupp bland etablerade nyhetsmedier?

–Stämmer nog ganska bra att ungdomar inte betalar för nyheter. Men jag skulle nog vara villig att göra det i framtiden. Ifall jag skulle vänja mig vid en tidning som erbjuder mig det innehåll jag vill ha skulle jag nog vilja fortsätta läsa just den.

Hur hade du upplevt ungdomssatsningar med mer riktade nyheter mot yngre?

– Kan vara en bra idé med anpassning. Skulle nog vara något jag skulle lockas av.

Ser du några anledningar till att unga har mindre förtroende för nyhetsmedier idag?

– Själv läser jag mest nyheter när det händer en olycka eller något stort i övrigt. Tvivlar inte på den informationen såklart. Misstroendet mot nyhetsmedierna grundar sig nog i att det skrivs en del ensidiga nyheter. När det är något drama eller en konflikt får man bara höra en sida. Då blir man lite tveksam. Men det är nog bara en temporär utveckling. Tror att förtroendet kommer svinga uppåt igen.

Kristina Tholerud, 19, från Haparanda klickar mest in på nyheter genom Instagram.
Kristina Tholerud, 19, från Haparanda klickar mest in på nyheter genom Instagram.

Hur ser din nyhetskonsumtion ut?

– Läser inte tidningar så mycket. Ser på Nyhetsmorgon ibland. Tar del av nyheter från Instagram mycket. Då är det artiklar som lockar mig som jag klickar in på.

Hur ser du på att unga inte är en prioriterad målgrupp bland etablerade nyhetsmedier?

– Vet inte riktigt. Kan nog stämma att det är så.

Hur hade du upplevt ungdomssatsningar med mer riktade nyheter mot yngre?

– Kan vara en bra idé. De borde rikta mer innehåll mot yngre. Hade dock inte betalat för det. Utan fortsatt med gratis nyheter.

Ser du några anledningar till att unga har mindre förtroende för nyhetsmedier idag?

– Jag tittar på vem som står bakom nyheten. Litar nog mer på DN och SVT än på Nyheter24. Anser nog att nyheter på tv och radio är så tillförlitligt det kan bli. Det är väl i USA man kanske inte ska lita på det man ser på tv. Där är det här med "fake news" mer ett problem. Vet inte varför förtroendet gått ner. Vi har snackat mycket källkritik i skolan. Vi har också pratat om sociala medier. Det är svårt att säga vad exakt det beror på.

Kalmarbon Melker Ellborg, 16, resonerar kring om sociala medier påverkat förtroendet för de etablerade nyhetsmedierna.
Kalmarbon Melker Ellborg, 16, resonerar kring om sociala medier påverkat förtroendet för de etablerade nyhetsmedierna.

Hur ser din nyhetskonsumtion ut?

– Läser sporttidningarna på morgonen. Och har Aftonbladet på mobilen.

Hur ser du på att unga inte är en prioriterad målgrupp bland etablerade nyhetsmedier?

– Jag håller nog med om det. Nyhetsmaterialet är mest riktat mot vuxna.

Hur hade du upplevt ungdomssatsningar med mer riktade nyheter mot yngre?

– Hade varit bra.

Ser du några anledningar till att unga har mindre förtroende för nyhetsmedier idag?

– Har med utvecklingen av sociala medier att göra. Lättare att nås av mycket innehåll. Flera artiklar i omlopp som kanske inte håller kvalitén.

Ämnen i artikeln
Mer om: Unga och nyhetsmedierna
Mer från: TYCK
Mer från Läget