Medierna missar - förtroendet minskar

Trots att medierna jobbar med sociala medier, är tonåringar en nedprioriterad målgrupp.

Förtroendet för medierna går ner bland tonåringar, visar ny forskning från SOM-institutet. Samtidigt kämpar nyhetsredaktioner för att nå målgruppen, men det visar sig vara lättare sagt än gjort.

Flera redaktioner använder sociala medier för att nå yngre personer, men ändå har 15-20 åringar en tendens att hamna mellan stolarna.

– Det är en utmaning för många medier. Uppdraget är att man ska leverera nyheter, och det gör man, men man kanske inte alltid har resurserna som krävs för att paketera om och att ta sig tid att hitta ett nytt tilltal, säger Emma Malmlöf, chef för sociala medier på Expressen.

Hon tycker att 15 till 20-åringar är en tuff målgrupp.

– De är kräsna. De kan mycket och tar reda på saker själva. Man måste vara jättesnabb och jättebra för att de ska bli nöjda. Det är en myt att ungdomar inte bryr sig om nyheter, säger hon.

Expressen jobbar med att rikta sig mot unga kvinnor från 18 till 35. För att nå denna målgruppen använder de bland annat Instagram och försöker paketera nyheter på ett sätt som ska locka läsarna.

P3 Nyheter har det största svenska nyhetskontot på Instagram, men de har fortfarande inte satsat på gruppen där förtroendet minskar mest.

– P3 Nyheter har huvudmålgrupp 20-34, så vi arbetar inte med några särskilda åtgärder för just tonåringar. Det är lite under vår målgrupp. Däremot är ju P3 Nyheters uppdrag i stort att nå en ung publik, säger Simon Rosenqvist, tillförordnad nyhetschef på P3 Nyheter.

En köpsvag målgrupp

Aftonbladet Boom är en liten redaktion som riktar sig mot 15-24 åringar.  De är endast tre personer. Tills nu har de jobbat mycket med videoformat, som behandlar livsstilsrelaterade frågor bland unga.

– Vi skulle gärna gjort mer generella nyheter, men då hade vi behövt vara tio personer till, säger Olivia Svenson, projektledare för Aftonbladet Boom.

Frida Söderlund, reporter och kolumnist hos Aftonbladet Boom, tror att den ekonomiska pressen som mediebranschen upplever gör att tonåringar ofta avskrivs som en köpsvag målgrupp. Hon tycker det är en korttänkt strategi.

– Om vi inte prioriterar den här målgruppen är det lite som att sätta sig själv i sank. Nästa generation människor är nästa generation läsare. Skulle medierna förlora sin publik och publiken den mediala kompassen, då skulle samhället bli helt knas om du frågar mig, säger hon.

Hon berättar att de fick kämpa hårt innan de fick grönt ljus att producera Mitt ID, en minidokumentär om transpersoner. Serien vann sedan Meg Award-priset som "årets normbrytare" under Mediedagarna i Göteborg

–Vår chef trodde ämnet var för smalt och att det inte skulle engagera någon, berättar Söderlund.

Medierna på instagram

P3 Nyheter - 107 000 följare

Dagens nyheter 81 700 följare

Expressen - 62 600 följare

Svenska Dagbladet 27 900 följare

SVT Nyheter 18 200 följare

Aftonbladet Boom - 11 000 följare

Sveriges Radio P1 2 500 följare

Mer om: Unga och nyhetsmedierna

Unga och medier

NYHETER Läget presenterar intressanta resultat från förra årets SOM-undersökning.

"Förtroendet kommer svinga uppåt igen"

TYCK Förtroenderas och få riktade satsningar. Hur ser ungdomars relation till nyhetsmedier egentligen ut?

Medierna missar - förtroendet minskar

NYHETER Förtroendet för medierna minskar bland tonåringar. Redaktionerna satsar på äldre målgrupp.

Mer från: Nyheter

50 sec

Diagonala övergångsställen på försök i Stockholm

I oktober blev Stockholms stad först i Norden med att införa diagonala övergångsställen

Nya djurskyddsregler ska minska antalet hemlösa katter

DJURSKYDD Kattägare ansvariga för att inga oplanerade kattungar blir till.

Alternativa studentfiranden

STUDENTEN Stockholms studenter hittar egna sätt att fira på

51 sec

Ny skatt på plastpåsar

RADIO Märks redan av i affärerna

2 min

Att jobba med covid-sjuka, och att inte göra det

Läget träffar en läkarstudent

2 min

Paolo Robertos ursäkt är ingen ursäkt

LÄGET LYSSNAR Paolo Roberto skyller sitt sexköp på ett självskadebeteende men det är ingen ursäkt för att vara en torsk

1 min

Tomma tunnelbanor i rusningstrafiken

LÄGET LYSSNAR Stockholmarna undviker kollektivtrafiken efter myndigheternas rekommendationer, men många är besvikna på SL...

1 min

Bästa filmskolan i Sverige 2020

LÄGET LYSSNAR Ölands folkhögskolas dokumentärfilmsutbildning utsedd till bäst filmskola i år.

Mer från: Läget

4 min

"Det kanske bara var en härlig stund"

INTERVJU Många har erfarenhet av träffa någon man klickar med, men hur vet man egentligen om det kommer att leda til...

"Hong Kong will take your breath away"

SJUKVÅRD Våren 2003 drabbas världen av rädsla för en global pandemi

50 sec

Diagonala övergångsställen på försök i Stockholm

I oktober blev Stockholms stad först i Norden med att införa diagonala övergångsställen

2 min

Märker hundarna av pandemin?

Josefine Sundh driver ett hunddagis i Vega. Läget fi...

2 min

Produktionsbolaget Mastiff i blåsväder

Produktionsbolaget som ligger bakom succeprogrammet ...