Medierna missar - förtroendet minskar

Trots att medierna jobbar med sociala medier, är tonåringar en nedprioriterad målgrupp.

Förtroendet för medierna går ner bland tonåringar, visar ny forskning från SOM-institutet. Samtidigt kämpar nyhetsredaktioner för att nå målgruppen, men det visar sig vara lättare sagt än gjort.

Flera redaktioner använder sociala medier för att nå yngre personer, men ändå har 15-20 åringar en tendens att hamna mellan stolarna.

– Det är en utmaning för många medier. Uppdraget är att man ska leverera nyheter, och det gör man, men man kanske inte alltid har resurserna som krävs för att paketera om och att ta sig tid att hitta ett nytt tilltal, säger Emma Malmlöf, chef för sociala medier på Expressen.

Hon tycker att 15 till 20-åringar är en tuff målgrupp.

– De är kräsna. De kan mycket och tar reda på saker själva. Man måste vara jättesnabb och jättebra för att de ska bli nöjda. Det är en myt att ungdomar inte bryr sig om nyheter, säger hon.

Expressen jobbar med att rikta sig mot unga kvinnor från 18 till 35. För att nå denna målgruppen använder de bland annat Instagram och försöker paketera nyheter på ett sätt som ska locka läsarna.

P3 Nyheter har det största svenska nyhetskontot på Instagram, men de har fortfarande inte satsat på gruppen där förtroendet minskar mest.

– P3 Nyheter har huvudmålgrupp 20-34, så vi arbetar inte med några särskilda åtgärder för just tonåringar. Det är lite under vår målgrupp. Däremot är ju P3 Nyheters uppdrag i stort att nå en ung publik, säger Simon Rosenqvist, tillförordnad nyhetschef på P3 Nyheter.

En köpsvag målgrupp

Aftonbladet Boom är en liten redaktion som riktar sig mot 15-24 åringar.  De är endast tre personer. Tills nu har de jobbat mycket med videoformat, som behandlar livsstilsrelaterade frågor bland unga.

– Vi skulle gärna gjort mer generella nyheter, men då hade vi behövt vara tio personer till, säger Olivia Svenson, projektledare för Aftonbladet Boom.

Frida Söderlund, reporter och kolumnist hos Aftonbladet Boom, tror att den ekonomiska pressen som mediebranschen upplever gör att tonåringar ofta avskrivs som en köpsvag målgrupp. Hon tycker det är en korttänkt strategi.

– Om vi inte prioriterar den här målgruppen är det lite som att sätta sig själv i sank. Nästa generation människor är nästa generation läsare. Skulle medierna förlora sin publik och publiken den mediala kompassen, då skulle samhället bli helt knas om du frågar mig, säger hon.

Hon berättar att de fick kämpa hårt innan de fick grönt ljus att producera Mitt ID, en minidokumentär om transpersoner. Serien vann sedan Meg Award-priset som "årets normbrytare" under Mediedagarna i Göteborg

–Vår chef trodde ämnet var för smalt och att det inte skulle engagera någon, berättar Söderlund.

Mer om: Unga och nyhetsmedierna

Unga och medier

NYHETER Läget presenterar intressanta resultat från förra årets SOM-undersökning.

"Förtroendet kommer svinga uppåt igen"

TYCK Förtroenderas och få riktade satsningar. Hur ser ungdomars relation till nyhetsmedier egentligen ut?

Medierna missar - förtroendet minskar

NYHETER Förtroendet för medierna minskar bland tonåringar. Redaktionerna satsar på äldre målgrupp.

Mer från: Nyheter
3 min

Spelmissbruk: ”Börjar som spännande och kul”

Spelmissbruk blev klassat som en sjukdom i Sverige år 2017.

Världsmiljödagen - en kampanj för en grönare framtid

Nyheter Söndagen den 5 juni är det Världsmiljödagen. Temat för året gå...

Sommarjobb: framtidsdrömmar och extrapengar

Nu står sommaren runt hörnet och för många ungdomar väntar någ...

Försvunnet sommartorg äntligen på plats

Nyheter Efter visst strul så är Kista Sommartorg för det mesta på plats.

”Alla bör ha läxhjälp för barn och ungdomar”

Nu anas ljuset i tunneln, skolterminen börjar lida mot sitt sl...

Så får du stressen att sluta

Nyheter Men vad är egentligen stress?

Mer från Läget
1 min

Bli en klimathjälte genom att få maten att hålla längre

Play Varje år slängs tonvis av maten vi köper. Ofta är det för att ...

3 min

Gingerjompa berättar om hur det är att vara TikTokare

Play Läget har följt den svenska influencern John Hedin, också känd som Gingerjompa, när han intervjuar människo...

3 min

Spelmissbruk: ”Börjar som spännande och kul”

Spelmissbruk blev klassat som en sjukdom i Sverige år 2017.

Fightingspelsträffar - den moderna arkaden

Play öreningen LightDash träffas varje vecka i en brädspelsbutik för att spela fightingspel. Men varför ses fysi...

Krympflation - tricket funkar, om du inte ser det

Ekonomi Tycker du också att chipspåsarna med tiden innehåller mer luft...

Så skyddar du din identitet

Krim Läget har intervjuat dataskyddsexperten Louise Yngström Valde för att få tips om hur man kan undvika att bl...