Svenska körkort kan komma att bli dyrare

Seyma Yigit gör sig redo för att åka ut och övningsköra.
Seyma Yigit gör sig redo för att åka ut och övningsköra.

Varje år tar ungefär 100 000 personer körkort i Sverige. I genomsnitt kostar ett körkort omkring 15 000 kronor och enligt index från trafikskolornas europeiska branschorganisation, EFA, är de svenska körkorten tredje dyrast i hela Europa – och nu kan de komma att bli ännu dyrare.

SOLLENTUNA. Samtidigt som bilen precis backat ut från parkeringsrutan på Sollentuna centrums parkering berömmer mannen i passagerarsätet flickan i förarsätet över hur hon använt back- och sidospeglarna. Det är Seyma Yigit som sitter bakom ratten och hennes trafikskolelärare Magnus sitter bredvid henne i passagerarsätet.

Idag är det Seymas andra lektion med körskolan, men det är inte hennes första gång bakom ratten. Seyma har huvudsakligen övningskört privat med sina föräldrar eftersom hon och hennes familj tyckt att priserna på kommunens körskolor är alldeles för dyra. Planen har alltid varit att bara ta ett par körlektioner innan uppkörningen för att få en körskolas utlåtande över hur hon ligger till, och vad hon kanske bör träna lite extra på.

Körkort viktigt för jobb

För Seyma finns det många anledningar att ta körkort, och tvärtemot emot hennes kompisar handlar det inte främst om bekvämligheten.

– Självklart handlar det givetvis om friheten, att på ett bekvämt sätt kunna ta sig från punkt A till punkt B. Men huvudsakligen känner jag att det är viktigt inför framtiden, då allt fler jobb numera kräver åtminstone B-körkort (personbil), säger hon samtidigt som hon svänger ut från parkeringen och Magnus ger henne beskrivningar vart hon ska köra.

För en del kan detta vara en ond cirkel. Man behöver ett jobb för att skaffa körkort, samtidigt behöver man ett körkort för att skaffa jobb. Idag kräver jobb inom branscher såsom bygg, hemtjänst, företagssäljare och fastighet körkort.

CSN-lån för körkort

Sedan 2018 kan arbetssökande som varit inskrivna hos Arbetsförmedlingen under en längre tid ansöka om körkortslån hos CSN för att underlätta jobbsökandet. Under 2019 planerar CSN även att utvidga lånemöjligheterna för unga inom målgruppen 19–20 år med en avslutad gymnasieutbildning. En positiv utveckling anser Seyma, det underlättar möjligheterna att ta körkort. Men samtidigt ställer hon sig kritisk till detta.

– Lånen är utformade för att täcka vad ett genomsnittligt körkort kostar, 15 000 kronor. Men alla har olika förutsättningar för att ta körkort; för vissa går det snabbare och för andra tar det längre tid. För de som det tar längre tid för räcker inte körkortslånen, men att det i alla fall hjälper till en bra bit på vägen är positivt. Det bör dock anmärkas att många av de som tar körkort, 18-åringarna, inte är behöriga för att ansöka om körkortslån – vilket är någonting man bör se över.

Tanken att körkortet ska bli billigare

Trafikverkets chef för förarprov, Kristina Hagberg. En av idémakarna bakom de nya reglerna för att ta körkort.
Trafikverkets chef för förarprov, Kristina Hagberg. En av idémakarna bakom de nya reglerna för att ta körkort.

Det svenska körkortet är enligt index från branschorganisationen EFA Europas tredje dyraste körkort. Ett körkort som nu kan komma att öka i pris med omkring 2000 kronor per körkortsprocess genom nya och utvidgade obligatoriska moment. Det skulle handla om två vägledningstillfällen med en beräknad extra kostnad på 1 100 kronor och att riskutbildning 2, som bland annat innehåller halkkörning, byggs ut. Extra kostnaden där är enligt Trafikverkets analys 667 kronor. Själva körkortet kan också komma att bli dyrare.

Kristina Hagberg, chef över förarprov på Trafikverket, sa i samband med presentationen av Trafikverkets nya förslag om ändringar i körkortsproven att deras syfte är det motsatta – att få körkorten billigare. Hagberg menar på att ändringarna sker för att säkra att färre misslyckas med proven, något som alltför många gör i dagsläget.

– Priset på körkort blir enligt vår analys billigare eller förblir oförändrat. Det är bara runt 40 procent av alla som tar vanligt körkort som klarar både teori och förarprovet på första försöket enligt Trafikverkets siffror. Många behöver köra upp tre, fyra, fem gånger. Det blir väldigt dyrt, och vi syftar till att förbygga det.

Ett omprov kostar idag 1 200 kronor, 800 kronor för själva provet och 400 kronor för den extrautrustade bilen med dubbelkommando som krävs för uppkörningen. Teoriprovet kostar 325 kronor.

Bilarna med dubbelkommando som man både övningskör och kör upp med hos Trafikverket.
Bilarna med dubbelkommando som man både övningskör och kör upp med hos Trafikverket.

Trafiken börjar nu fyllas på mer och mer när morgonrusningen inletts. Ungefär halva Seymas körlektion har gått och hennes körskollärare Magnus testar hur hon klarar motorvägskörning. Klockan är 08:27 och vi är strax förbi Kistaavfarten på E4:an in mot Stockholm. Alla fyra filerna är fulla av bilar med människor som verkar stressade till jobbet, men Seyma verkar inte vara berörd av det. Hon håller diskussionerna i bilen vid liv och berättar att för folk som hon själv, det vill säga de som finansierar sitt körkort på egen hand utan hjälp från sina föräldrar, skulle de nya reglerna göra situationen svårare.

– Jag förstår varför man vill göra ändringarna om bara 40% klarar teoriprovet och förarprovet på första försöket. Men det är synd att de 40% som faktiskt lagt ner tillräcklig tid – vare sig det är på trafikskola eller privat – drabbas. Nu kommer inte jag att drabbas eftersom jag snart kör upp, men att folk som likt mig finansierar körkortet själva genom extraarbete parallellt med studierna nu måste spara ihop 2000 extra kronor är tungt. Speciellt om trafikskolelärarna bedömer att man är redo.

Magnus instruerar Seyma hur man hanterar ett möte på rätt sätt.
Magnus instruerar Seyma hur man hanterar ett möte på rätt sätt.

"Det åligger personen själv att vara redo för förarprovet"

Seymas trafikskolelärare Magnus anser att det åligger de som ska köra upp ett ansvar att se till att man är redo och tillräckligt mogen för förarprovet.

– Den enda man har att skylla på att man förlorar pengar vid misslyckad uppkörning och ett i slutändan dyrare körkort för sig själv. Är man inte redo och mogen ska man inte köra upp, utan då ska man fortsätta träna. Det är synd att de som faktiskt tar det ansvaret ska få lida på grund av andras oansvarighet, säger Magnus samtidigt som han dirigerar Seyma tillbaka mot parkeringen där vi började vår resa.

Seyma svänger in på parkeringen vid körskolan. När hon felfritt har parkerat säger Magnus att hon enligt hans bedömning ”minst sagt är redo för uppkörningen”. Jag är ingen trafikskolelärare, blott en andra års journaliststudent, men efter denna åktur kan jag inte annat än att instämma. För Seymas del är det nog tur att de nya reglerna inte införts ännu.

Ämnen i artikeln
Mer om: Lägets Långläsning
Mer från: Personligt
Mer från Läget