Svenska körkort kan komma att bli dyrare

Seyma Yigit gör sig redo för att åka ut och övningsköra.
Seyma Yigit gör sig redo för att åka ut och övningsköra.

Varje år tar ungefär 100 000 personer körkort i Sverige. I genomsnitt kostar ett körkort omkring 15 000 kronor och enligt index från trafikskolornas europeiska branschorganisation, EFA, är de svenska körkorten tredje dyrast i hela Europa – och nu kan de komma att bli ännu dyrare.

SOLLENTUNA. Samtidigt som bilen precis backat ut från parkeringsrutan på Sollentuna centrums parkering berömmer mannen i passagerarsätet flickan i förarsätet över hur hon använt back- och sidospeglarna. Det är Seyma Yigit som sitter bakom ratten och hennes trafikskolelärare Magnus sitter bredvid henne i passagerarsätet.

Idag är det Seymas andra lektion med körskolan, men det är inte hennes första gång bakom ratten. Seyma har huvudsakligen övningskört privat med sina föräldrar eftersom hon och hennes familj tyckt att priserna på kommunens körskolor är alldeles för dyra. Planen har alltid varit att bara ta ett par körlektioner innan uppkörningen för att få en körskolas utlåtande över hur hon ligger till, och vad hon kanske bör träna lite extra på.

Körkort viktigt för jobb

För Seyma finns det många anledningar att ta körkort, och tvärtemot emot hennes kompisar handlar det inte främst om bekvämligheten.

– Självklart handlar det givetvis om friheten, att på ett bekvämt sätt kunna ta sig från punkt A till punkt B. Men huvudsakligen känner jag att det är viktigt inför framtiden, då allt fler jobb numera kräver åtminstone B-körkort (personbil), säger hon samtidigt som hon svänger ut från parkeringen och Magnus ger henne beskrivningar vart hon ska köra.

För en del kan detta vara en ond cirkel. Man behöver ett jobb för att skaffa körkort, samtidigt behöver man ett körkort för att skaffa jobb. Idag kräver jobb inom branscher såsom bygg, hemtjänst, företagssäljare och fastighet körkort.

CSN-lån för körkort

Sedan 2018 kan arbetssökande som varit inskrivna hos Arbetsförmedlingen under en längre tid ansöka om körkortslån hos CSN för att underlätta jobbsökandet. Under 2019 planerar CSN även att utvidga lånemöjligheterna för unga inom målgruppen 19–20 år med en avslutad gymnasieutbildning. En positiv utveckling anser Seyma, det underlättar möjligheterna att ta körkort. Men samtidigt ställer hon sig kritisk till detta.

– Lånen är utformade för att täcka vad ett genomsnittligt körkort kostar, 15 000 kronor. Men alla har olika förutsättningar för att ta körkort; för vissa går det snabbare och för andra tar det längre tid. För de som det tar längre tid för räcker inte körkortslånen, men att det i alla fall hjälper till en bra bit på vägen är positivt. Det bör dock anmärkas att många av de som tar körkort, 18-åringarna, inte är behöriga för att ansöka om körkortslån – vilket är någonting man bör se över.

Tanken att körkortet ska bli billigare

Trafikverkets chef för förarprov, Kristina Hagberg. En av idémakarna bakom de nya reglerna för att ta körkort.
Trafikverkets chef för förarprov, Kristina Hagberg. En av idémakarna bakom de nya reglerna för att ta körkort.

Det svenska körkortet är enligt index från branschorganisationen EFA Europas tredje dyraste körkort. Ett körkort som nu kan komma att öka i pris med omkring 2000 kronor per körkortsprocess genom nya och utvidgade obligatoriska moment. Det skulle handla om två vägledningstillfällen med en beräknad extra kostnad på 1 100 kronor och att riskutbildning 2, som bland annat innehåller halkkörning, byggs ut. Extra kostnaden där är enligt Trafikverkets analys 667 kronor. Själva körkortet kan också komma att bli dyrare.

Kristina Hagberg, chef över förarprov på Trafikverket, sa i samband med presentationen av Trafikverkets nya förslag om ändringar i körkortsproven att deras syfte är det motsatta – att få körkorten billigare. Hagberg menar på att ändringarna sker för att säkra att färre misslyckas med proven, något som alltför många gör i dagsläget.

– Priset på körkort blir enligt vår analys billigare eller förblir oförändrat. Det är bara runt 40 procent av alla som tar vanligt körkort som klarar både teori och förarprovet på första försöket enligt Trafikverkets siffror. Många behöver köra upp tre, fyra, fem gånger. Det blir väldigt dyrt, och vi syftar till att förbygga det.

Ett omprov kostar idag 1 200 kronor, 800 kronor för själva provet och 400 kronor för den extrautrustade bilen med dubbelkommando som krävs för uppkörningen. Teoriprovet kostar 325 kronor.

Bilarna med dubbelkommando som man både övningskör och kör upp med hos Trafikverket.
Bilarna med dubbelkommando som man både övningskör och kör upp med hos Trafikverket.

Trafiken börjar nu fyllas på mer och mer när morgonrusningen inletts. Ungefär halva Seymas körlektion har gått och hennes körskollärare Magnus testar hur hon klarar motorvägskörning. Klockan är 08:27 och vi är strax förbi Kistaavfarten på E4:an in mot Stockholm. Alla fyra filerna är fulla av bilar med människor som verkar stressade till jobbet, men Seyma verkar inte vara berörd av det. Hon håller diskussionerna i bilen vid liv och berättar att för folk som hon själv, det vill säga de som finansierar sitt körkort på egen hand utan hjälp från sina föräldrar, skulle de nya reglerna göra situationen svårare.

– Jag förstår varför man vill göra ändringarna om bara 40% klarar teoriprovet och förarprovet på första försöket. Men det är synd att de 40% som faktiskt lagt ner tillräcklig tid – vare sig det är på trafikskola eller privat – drabbas. Nu kommer inte jag att drabbas eftersom jag snart kör upp, men att folk som likt mig finansierar körkortet själva genom extraarbete parallellt med studierna nu måste spara ihop 2000 extra kronor är tungt. Speciellt om trafikskolelärarna bedömer att man är redo.

Magnus instruerar Seyma hur man hanterar ett möte på rätt sätt.
Magnus instruerar Seyma hur man hanterar ett möte på rätt sätt.

"Det åligger personen själv att vara redo för förarprovet"

Seymas trafikskolelärare Magnus anser att det åligger de som ska köra upp ett ansvar att se till att man är redo och tillräckligt mogen för förarprovet.

– Den enda man har att skylla på att man förlorar pengar vid misslyckad uppkörning och ett i slutändan dyrare körkort för sig själv. Är man inte redo och mogen ska man inte köra upp, utan då ska man fortsätta träna. Det är synd att de som faktiskt tar det ansvaret ska få lida på grund av andras oansvarighet, säger Magnus samtidigt som han dirigerar Seyma tillbaka mot parkeringen där vi började vår resa.

Seyma svänger in på parkeringen vid körskolan. När hon felfritt har parkerat säger Magnus att hon enligt hans bedömning ”minst sagt är redo för uppkörningen”. Jag är ingen trafikskolelärare, blott en andra års journaliststudent, men efter denna åktur kan jag inte annat än att instämma. För Seymas del är det nog tur att de nya reglerna inte införts ännu.

Ämnen i artikeln
Mer om: Lägets Långläsning
Foto: Axel Lundqvist

Olle Grafström om musiken: ”Är det inte kul kan man lika gärna lägga av.”

REPORTAGE Läget har träffat Tjuvjakts producenten och textförfattare Olle Grafström

Foto: Hedvig Holgersson

"När jag spelar teater känner jag mig inte papperslös"

PERSONLIGT Att leva som papperslös är att leva i ständig oro. Nabaz skådespelar för att befrias från rädslan.

Foto: Privat

"Hela communityn känns som något kul att vara del av"

REPORTAGE Cosplay - den nya hobbyn som bara växer och växer

Foto: Christin Törnblom

Mitt nya klimatsmarta hem

REPORTAGE Vi kommer behöva göra stora förändringar för att vi ska nå de globala klimatmålen, men var ska vi börja?

Foto: Tuva Hellkvist Nilsmark

”Gymnasiet är grunden till mitt manshat”

REPORTAGE Rebecca Lysholms uppväxt och skolgång har varit allt annat än idyllisk. En gymnasietid kantad av trakasseri...

Foto: Andreas Arnberg

Livet börjar när jag blir mamma

REPORTAGE Efter en lyckad insemination ser Linda Narto fram emot att få uppfostra sitt barn på egen hand

Foto: Elin Nordlund

”Jag trodde du var nykterist – du är ju rolig”

REPORTAGE Gymnasieungdomar dricker allt mindre alkohol.

Foto: Casper Karlqvist

Billigt, centralt och socialt – så kan det vara att bo i studentkorridor

REPORTAGE Det finns en nidbild av studentkorridorer, tycker Emil Rönnlund: "Det ska vara smutsigt, öl och fest varje ...

Andra läser just nu
Mer från: Personligt
2 min

Inga 808s – bara heartbreaks

Play Läget ger sig ut i vårsolen och ställer frågan på allas läppar.

2 min

Amnestys nya krav på FIFA inför VM i Qatar

Hör generalsekreteraren för Amnesty i Sverige, Anna Johansson och sportjournalisten Olof Lundh.

2 min

Hur är det att bo i studentkorridor?

Play Fördelar. Nackdelar. Skräckhistorier!

2 min

Kritik mot Stockholms nya elcyklar

Play Stockholms stads nya elcykelsatsning går inte som planerat.

4 min

Läget testar Stockholms elcyklar med Helldén

Play Stockholm har sjösatt en ny satsning på elhyrcyklar. Läget har testat.

4 min

Tjejgruppen om hur det är att vara en DJ-grupp

Play Många obetalda timmar och sena nätter. Att vara DJ är ett krävande jobb.

Mer från Läget
Quiz v34. Foto: TT

Nyhetsquiz vecka 34 – har du hängt med?

Sovjetiskt krigsmonument, ny fantasyserie och dinosauriespår. ...

VÄRMEBÖLJA. Foto: Marko Säävälä/TT

Varning för värmebölja i helgen

Den som längtar efter värme blir bönhörd i södra Sverige under...

HÖGSPÄNNING I SOLNEDGÅNG . Foto: Johan Nilsson/TT

Elpriset rusar – rekord i södra Sverige

4,47 kronor – så mycket kommer elen kosta per kilowattimme på ...

Stockholmsbörsen. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Börsen faller efter stark jobbrapport

Stockholmsbörsen faller kraftigt efter beskedet att fler jobb ...

Kapitolium. Foto: AP / Scott Applewhite

USA godkänner svensk Nato-ansökan

Senaten i USA:s kongress har godkänt Sveriges och Finlands Nat...

England Germany Euro 2022 Women Soccer. Foto: AP Photo/Alessandra Tarantino

England jublar: ”Fotbollen är hemma” efter 56 år

Sport England tar EM-guld i fotboll efter 2–1 mot Tyskland i finalen...