Varje år slängs en tredjedel av all mat i världen. Fler och flera företag erbjuder möjligheter för matleverantörer att kunna sälja matrester som annars hade slängts i slutet av arbetsdagen. Olika restauranger och affärer kan sälja sitt överskott genom att ansluta sig till smarta appar såsom Toogoodtogo, Karma, ResQclub.
Läget träffar Åsa Sandberg som jobbar som Senior Impact Manager på Toogoodtogo i Sverige. Åsa berättar hur appen funkar och hur du som konsument kan förbättra miljön:
- Min roll handlar om att driva matsvinnsfrågan i Sverige. Genom att använda appen Toogoodtogo kan man rädda mat över hela Europa från restauranger, kaféer och matbutiker - mat som skulle ha slängts, men som du kan rädda via vår app till en tredjedel av priset.
Enligt bolagets årsredovisning ökade AB Too Good To Go omsättningen från 280 457 kr till 10 360 358 kr. Det innebär att de ökade intäkterna 30 gånger på 2 år.
Företaget började etablera sig på marknaden och kunde öka omsättningen kraftigt under coronapandemiåren.
Den 17 maj lanserades en ny märkning av livsmedelsprodukter på svenska marknaden.
Det är Europas största datummärkningsinitiativ och innebär att man ska titta, lukta och smaka innan man slänger produkter med passerat bäst-före-datum datum, eftersom de ofta håller mycket längre än vad datumet säger. Åsa konstaterar att bäst-före-datumet är något som man ser nästan som regel just nu, men det är det inte. Med det här initiativet vill vi utbilda konsumenter i att titta, lukta och smaka innan de slänger maten.