Att sociala medier innebär omätbara möjligheter att nå ut undgår ingen. Teknisk kunnighet och kompetens inom digital marknadsföring är högaktat i yrkessfären. Ständigt letar anställare efter någon med ett öga för vad som säljer, och i takt med att utbudet ökar ställs högre krav på träffsäkerheten. Trots att det kan låta omständigt för internet samtidigt med sig en chans för individen. Vem som helst kan bli viral. För musiker, komiker eller konstnärer innebär det en potentiell målgrupp utspridd i hela världen, och en personlig kontroll över sitt varumärke. Inget tvång på management eller skivbolag - inga kompromisser eller uppoffringar. Ju bättre kreatörer blir på att interagera med sina följare, desto mer publicitet.
Så, varför skulle man inte försöka slå på sociala medier? Förutsatt att det är en plats i offentligheten man faktiskt eftersträvar. Det var frågan Läget tog med sig ut för att ställa till unga aspirerande musiker. Svaren blev av blandad kompott - men de medverkande kunde enas om att det verkar fungera att posta sin musik online. Haken är att det helt enkelt kan ta emot, ordet cringe dök till exempel upp i flera omgångar.
Också återkommande var namnet “Björn Holmgren”. Han verkar mer eller mindre blivit ansiktet utåt för artister som slår på appen Tiktok. Efter att ha studerat musik på Rytmus estetgymnasium fortsatte Holmgren med musik. Det senaste året har 25-årigen släppt singeln “Ut med allt” som passerat fem miljoner lyssningar sedan releasedatumet i april. Höga siffror för någon med blotta tre låtar i diskografin. Låten började som en tilläggsvers på Veronica Maggios hit “Satan i gatan” från det drygt 10 år gamla albumet med samma namn. Efter stor uppståndelse på Tiktok blev det slutligen en egen låt, med versen som refräng. Till ingens förvåning är det just på Maggios releasefest som Läget träffar sångaren. Under tiden hon spelar står Holmgren med kameran i högsta hugg och sjunger med.