Tysklandsbiljetten ska locka fler att åka kollektivt. För 49 euro i månaden från och med 1 maj.
- Förhoppningsvis blir det annorlunda den här gången, säger Hazel Morley, 21.
1 maj inför Tyskland en ny, rikstäckande tågbiljett. Den kostar 49 euro per månad, motsvarande ungefär 550 svenska kronor, och gäller från norr till söder på alla regional-, pendeltåg och bussar.
Den tyska regeringen med förbundskansler Olaf Scholz i spetsen, storsatsar inför detta och nästa år med ett bidrag på cirka 30 miljarder kronor. ”Das Deutschlandticket” eller ”Tysklandsbiljetten” skulle egentligen träda i kraft efter årskiftet men oenigheter kring hur det hela ska finansieras försenade satsningen, enligt uppgifter till Deutsche Welle.
Billigare resa
Hazel Morley, 21, studerar fotografi på Ostkreuzschule i Berlin. Nu blir det billigare för henne att resa runt när hon gör sina fotoprojekt runtom huvudstaden. Förutom det ser hon fram emot att kunna åka till sin kompis lantställe i sommar.
- Det här är bra. Det gör en enorm skillnad om man ska resa regionalt.
En uppföljare till snackisbiljetten
Tysklandsbiljetten är en uppföljare till förra sommarens 9-eurobiljett. Den infördes i kölvattnet av kriget i Ukraina för att lindra konsumenternas ökade kostnader, i samband med de stigande elpriserna. Biljetten är fortfarande en snackis bland Hazel Morley och hennes kompisar.
That was a shitstorm though!
- That was a shitstorm though! utbrister Hazel Morley och skrattar.
Sommarbiljetten köpte hon bara en enda gång.
- Vi pratade faktiskt om det här om dagen. Det var bara supertrångt, svettigt och struligt på tågen – som inte hade någon luftkonditionering. Förhoppningsvis blir det annorlunda den här gången.
Ännu fler resenärer
Ekot rapporterar att kostnaden för initiativet delas mellan delstaterna och regeringen – vars förhoppning är att värva 5,5 miljoner nya abonnerande resenärer.