Tysklandsbiljetten ska locka fler att åka kollektivt, för 49 euro i månaden från och med första maj. Förra sommarens billiga snackisbiljett blev svettig och resenären Hazel Morley, 21, hoppas att det ska bli annorlunda den här gången.
Första maj inför Tyskland en ny, rikstäckande tågbiljett. Den kostar 49 euro per månad, cirka 550 svenska kronor, och gäller från norr till söder på alla regional-, pendeltåg och bussar.
Den tyska regeringen storsatsar inför detta och nästa år med ett bidrag på cirka 30 miljarder kronor. ”Das Deutschlandticket” eller ”Tysklandsbiljetten” skulle egentligen träda i kraft efter årskiftet men oenigheter kring hur det hela ska finansieras försenade satsningen.
Billigare åktur
Hazel Morley, 21, studerar fotografi på Ostkreuzschule i Berlin. Nu blir det billigare för henne att resa runt när hon gör sina fotoprojekt. Förutom det ser hon fram emot att kunna åka till sin kompis lantställe i sommar.
– Det här är bra. Det gör en enorm skillnad om man ska resa regionalt, säger berlinbon.
”That was a shitstorm though!”
Tysklandsbiljetten är en uppföljare till förra sommarens 9-eurobiljett. Den infördes i kölvattnet av kriget i Ukraina för att lindra befolkningens ökade kostnader, i samband med de stigande elpriserna. Biljetten är fortfarande en snackis bland Hazel Morley och kompisarna.
– That was a shitstorm though! utbrister Hazel och skrattar.
Sommarbiljetten köpte hon bara en enda gång.
– Vi pratade faktiskt om det här om dagen. Det var bara supertrångt, svettigt och struligt på tågen – som inte hade någon luftkonditionering. Förhoppningsvis blir det annorlunda den här gången.
Ännu fler resenärer
Hur trångt det blir ombord på tåg och bussar i Tyskland den här sommaren återstår att se. Kostnaden för initiativet delas mellan delstaterna och regeringen – vars förhoppning är att värva 5,5 miljoner nya abonnerande resenärer.