Tågen som nu testas i Nederländerna ser ut som kapslar, rusar fram på vakuumrör – och har inget luftmotstånd. Teoretiskt sett kan tågen nå hastigheter på över 1000 kilometer i timmen.
– En vacker dag kan vi åka mellan sträckorna Stockholm och Göteborg på 40 minuter, säger Thomas Dahlgren som är vd för Hyperloop Sweden till SVT.
EU investerar – lägre koldioxidutsläpp
I kommunen Veendam i Nederländerna på European Hyperloop Center öppnar nu en 420-meter långt testbana för tågen. Företag kan hyra in sig och testa sina prototyper på banan. Europeiska kommissionen har investerat i projektet eftersom en del av EU:s mål till år 2050 är att alla transporter ska ha noll koldioxidutsläpp. Snabbtågen gör av med mycket mindre energi än till exempel flyget, skriver SVT.
– Vad som gör den här tekniken så fantastisk är man ökar interaktionen mellan samhällen. Det blir en förlängd urbanisering mellan städer, säger Thomas Dahlgren till SVT.
Även om tågen teoretiskt sett ska kunna nå 1000 kilometer i timmen så bygger man på European Hyperloop Center för hastigheter upp till 700 km/timmen. Men det är inte långsamt, utan nästan dubbelt så snabbt som tågen idag. De snabbaste kommersiella tågen idag har en maxhastighet på 380/km i timmen.
Säkerheten ställs på sin spets
Jonas Åkerman som forskar i hållbara transportsystem på Kungliga Tekniska högskolan menar att det finns många utmaningar med att utveckla så snabba tåg.
– När man åker så fort så ställs stora krav på teknisk precision för att behålla säkerheten och man har inte kunnat visa hur det ska lösas, säger Jonas Åkerman till SVT.
Det är inte bara EU som satsar på de snabba tågen. Italien, Österrike, Polen, Kina, Sydkorea och Indien satsar också på att utveckla hyperloop-tekniken.