Ny studie: Hög skärmtid ger högre frånvaro i skolan

Högre skärmtid leder till högre frånvaro i skolan, enligt en finsk studie. Träning och en bra relation till sina föräldrar verkar däremot ha motsatt effekt. Läget kollar läget med unga på stan och forskaren Katarina Alanko berättar om studiens resultat.

– Det behövs samhällsinsatser för att hjälpa folk att bli fria från telefonen, säger hon till Läget.

Foto: Catarina Jonsson
Foto: Catarina Jonsson

Skolk och internetanvändande hänger ihop

Det finns ett tydligt samband mellan internetanvändande och frånvaro i skolan, visar en stor studie från Finland. Både sjukledighet och ogiltig frånvaro, som ibland kallas för ”skolk”, påverkas av skärmtiden.

Studien har gjorts på 86 000 ungdomar mellan 14 och 16 år. De har själva fått värdera hur beroende de är av skärmen och hur de mår när de inte är uppkopplade. De har även svarat på frågor om skolfrånvaro, sömn, träning och relationen till sina föräldrar.

Resultatet visar att de som är på internet ”överdrivet mycket” oftare är hemma från skolan, både med giltig och ogiltig frånvaro.

– ”Överdrivet mycket” innebär att ungdomarna har ett beroendesymtom. De har försökt spendera mindre tid online, men misslyckats, säger Katarina Alanko till Läget.

Det är i dag väldigt många som upplever sitt internetanvändning som ett bekymmer. De önskar att de kunde tillbringa mer tid med vänner och familj, men skärmen tar istället deras uppmärksamhet, berättar hon.

Maria Rocksén har jobbat som lärare i över 20 år.
Maria Rocksén har jobbat som lärare i över 20 år.

Lärare vittnar om problemet

Hög- och mellanstadieläraren Maria Rocksén upplever att skärmarna är ett problem, både i och utanför skolan. Hon märker att många ungdomar är trötta efter att har suttit uppe och spelat på natten, men också att skärmarna är ett störningsmoment i studierna. Många elever har berättat för henne att de störs av att ha mobilen bredvid sig när de gör läxor.

– De som lägger mobilen i ett annat rum gör läxorna snabbare och det går bättre, säger hon.

För att eleverna inte ska störas av mobilerna under lektionstid har skolan som Maria Rocksén jobbar på valt att förbjuda mobiler under skoltid. Att hålla koll på vad eleverna gör på sina skoldatorer är däremot svårare, och det upplever hon som ett problem.

– Det är ofta de eleverna som inte uppnår så höga studieresultat som använder datorn till annat än det de ska, säger Maria Rocksén.

Hon berättar om en tidigare elev som plötsligt fick sämre studieresultat, högre frånvaro och verkade trött. Föräldrarna förstod inte varför. Senare kom det fram att han var vaken på nätterna och spelade.

– Han ville egentligen ta sig ur det där själv också, men man är så väldigt luststyrd i den åldern, säger Maria Rocksén.

Katarina Alanko är docent i psykologi vid Åbo Akademi och medförfattare till studien.
Katarina Alanko är docent i psykologi vid Åbo Akademi och medförfattare till studien.

Vad beror det på?

Det finns ett samband mellan sömnbrist, till följd av internetanvändning, och skolk. Men det är inte den enda förklaringen till varför mer uppkopplade ungdomar är mindre i skolan.

– Sömnen och frånvaron hänger delvis ihop, men den är inte en helt förklarande variabel, menar Alanko.

Vad mer som påverkar kan hon inte svara på. Men hon säger att det finns andra studier som kollat på det, och som visar att psykisk ohälsa till följd av sociala medie-användning kan ge ökad frånvaro i skolan.

Alanko lyfter också att det skulle kunna gå åt andra hållet – att högre frånvaro ger högre skärmtid. Ungdomar som är hemma mer från skolan har mer tid att spendera på internet.

– Elever som inte är i skolan så mycket kanske fyller det tomrummet med att spela, säger hon till Läget.

Dana, 17, använder sin mobil fem timmar per dag.
Dana, 17, använder sin mobil fem timmar per dag.

Så påverkar man närvaron i positiv riktning

Alanko lyfter att elevers relation till skolan är viktig för närvaron. Hennes studier visar också att träning är viktigt. Men det som visade sig ha störst påverkan var en bra relation till sina föräldrar.

– Om man har en dålig relation till sina föräldrar kanske man vill koppla bort sig lite. Då gör man det med sin mobil, säger 17-åriga Dana till Läget.

Det kan vara svårt att som förälder styra över sitt barns skärmtid, menar Alanko.

– Många föräldrar känner att de har tappat kontrollen över sitt barns skärmtid.

Hennes tips är att, istället för att tjata, erbjuda andra aktiviteter som är vardagliga och som man gjort tillsammans tidigare. Det kan göra att barnets tröskel till att säga ja inte är lika hög. Som vuxen är det också viktigt att inte använda mobilen så mycket. Barn och unga tar efter sina föräldrars beteende, menar psykologiforskaren.

– Det behövs samhällsinsatser för att hjälpa folk att bli fria från telefonen, avslutar Katarina Alanko.

Ämnen i artikeln
Mer från: Vetenskap
Mer från Nyheter