Under tisdagen rapporterade Läget om de 134 miljoner i bedrägerier som polisen stoppat hos oseriösa dropshipping-företag. På sociala medier framställs dropshipping som en lukrativ affärsmodell. Men är det hela sanningen?
– Jag vet att en del, speciellt ungdomar, jagar pengarna, säger dropshipparen Tony Wallgren till Läget.
Bedrägerierna som stoppades gällde främst näthandel hos oseriösa dropshipping-företag. Någon som arbetar med dropshipping och även coachar andra i ämnet är Tony Wallgren. Han berättar om varför han först drogs till affärsmodellen.
– För mig var det friheten att kunna jobba hur och var jag vill.
Framställs som en lukrativ bransch
Tony berättar att det finns dem som försöker locka ungdomar till affärsmodellen genom sociala medier. Där målas bilder med miljontals kronor, snabba bilar och lyxiga hus upp.
En del av dropshipping-säljarna ifrågasätter till och med varför den unga personen framför skärmen fortfarande går till skolan.
– Men man berättar gärna inte om hur mycket tid det faktiskt kräver, hur mycket energi man behöver lägga på det och att det inte går över en natt.
Lite prat om företagandet
En liten del av Tonys kurser har med dropshipping-modellen att göra. Resterande delar handlar om hur man driver företag. Han märker att den delen inte är lika vanligt förekommande på sociala medier. Där tar istället pengarna allt fokus.
– Bara en sådan enkel sak som det egentligen är lagkrav på, som jag vet att det inte pratas speciellt mycket om, är bokföring.
Enligt Tony passar arbetet inte alla. Framför allt inte den som inte har disciplinen att ta verksamheten seriöst.
– Den det absolut inte är för, det är för den som tror att man slänger upp en butik, drar igång lite annonser och sen så sköter allt sig själv.
Dropshippare har skyldigheter
Adna Jetis är jurist på Konsumentverket. Hon berättar att de som ägnar sig åt dropshipping har flera olika ansvar.
Främst är de ansvariga för att varorna de marknadsför är samma som säljs på hemsidan och att varupriset är det som marknadsförts. De ansvarar också för hela efterköpssituationen, när konsumenten vill ha kundservice eller vill reklamera.
– Om du inte följer lagen så blir det ju såklart problem, säger hon till Läget.