I sitt anförande på stämman tar Samuelsson själv upp beskedet från Trump och USA:
– Det är svårt att säga att man blir speciellt överraskad. Det är en signal att vi behöver bygga våra bilar där vi säljer dom, säger Samuelsson.
Volvo tillverkar redan de två modellerna EX90 och Polestar 3 i sin fabrik nära Charleston i South Carolina. Håkan Samuelsson säger dock att man behöver titta på fler alternativ:
– Jag tror att vi är väl förberedda i Kina, men jag tror att vi måste bli bättre i USA för att komma runt de här tullarna. Vi behöver öka volymerna för att få ned kostnaderna och det behövs säkert en till bilmodell i Charleston, säger han.
Måste följa Darwins lag
Trumps 25-procentiga tullar på bilimport till USA som trädde i kraft strax efter midnatt i Washington DC väntas dramatiskt öka kostnaderna och vända upp och ner på leveranskedjorna.
Samuelsson understryker att hela industrin kommer påverkas fundamentalt.