Kaktushudade elefanter i sandaler, räkor med katthuvuden och hajar i nikes. Det är några exempel på vad som just nu kan dyka upp i Tiktok-flödet. Enligt hemsidan Know your meme visade de knasiga figurerna sig för första gången i början på januari.
Internetfenomenet kallas för ‘Italian brainrot’ och kännetecknas av AI-genererade figurer med italienska namn. Men i takt med att trenden fått spridning har även andra länder gjort egna tillämpningar. Ett exempel är svenska Gädda Grädda.
– AI-vågen har sköljt över oss. Den här typen av bilder visar hur långt man kan gå när det kommer till vad man kan skapa, men också hur trubbigt det ibland kan bli, säger Lisa Kruse, grundare av Holycomms.
Och kanske är det det som lockar - trubbigheten. En Tiktok-video där Tung Tung Tung Sahur sjunger en kärleksballad för Ballerina Cappucina har fått 51 miljoner visningar och delats över två miljoner gånger.
– Jag tror att vi människor är programmerade att uppfatta vissa saker som komiska. Det är som att se någon snubbla. Vi bara skrattar utan att egentligen förstå varför, säger hon.
Men det finns anledning att vara uppmärksam på vilken typ av innehåll man konsumerar, menar Lisa. Hon hänvisar till en australiensisk studie som visar att evigt scrollande, så kallad doom-scrolling, kan minska den grå substansen i hjärnan.
– Hjärnan kanske inte ruttnar, men man kan säga att den degenereras och det är inte så bra det heller, säger Kruse.