Redan i vintras förstod man att Facebook jobbar i uppförsbacke. Som svart på vitt fastslog den kvartalsrapport som redovisades i februari att antalet användare för första gången minskat. Bara i USA hade företaget tappat en miljon aktiva brukare jämfört med mätperioden innan.
Ytterligare en kvartalsrapport har släppts sedan dess, och på onsdagen stod det klart att ägarbolagets omsättning ökat med 7%, vilket fortfarande är mindre än förutspått. Bakslaget skulle kunna bero på Apples pop up-notis, med vilken användaren kan begära att ”inte bli spårad”. I praktiken leder valmöjligheten till färre annonser – mindre pengar.
En annan förklaring kan vara att tech-dinosaurien misslyckas med att värva nya användare. För inte hänger väl kidsen på den “mer professionella” appen, som femtonåriga Isabella kallar Facebook?
– De på Facebook känns, inte gamla kanske, men vuxna, intygar hon.
Hennes jämnåriga kompis Alva tar en tugga av sin bulle och nickar. Alva har ändå testat att logga in:
– När jag praoade fanns det någon, grupp? Men jag använder aldrig Facebook annars.
Det kanske är jätteroliga grejer där. Eller inte.
Vad har andra sociala medier som inte Facebook har?
– Memes kanske, svarar Isabella.
Alva fyller i:
– Sedan kanske Facebook har det, men det är vuxna som lägger ut då. Jag insåg det när jag såg en video där en vuxen typ, prankade någon, och jag var väl inte superintresserad av det.
Hon jobbar mot mitten av bullen, tänker efter.
– Men jag har inte sett något mer, så det kanske är jätteroliga grejer där. Eller inte.
Vad gör man annars på Facebook då?
– Man kan väl typ, prata med folk? Eller såhär, det är en blandning av WhatsApp och Instagram kanske, chansar Isabella.
Och hon är absolut inte ute och cyklar. Både Facebook, Instagram och WhatsApp kommer från samma ägare – Meta (eller Meta Platforms, Inc. om man ska vara sån). Trots att Facebook framställs som boven i dramat om marknadssiffror tyder kvartalsrapporten på att hela företaget drabbas.
I Metas årsredovisning finns korta introduktioner – hisspitchar – till apparna. Längst beskrivning har Facebook, där ett stort fokus hamnar på den lättillgängliga kommunikationen och det algoritmstyrda personliga flödet. Instagram säljs inte in fullt så propert utan framställs som ett flöde av bilder och videor som för en närmare dem man älskar. Meta snackar direkt till målgrupperna.
Så, vad krävs av Facebook för att ni ska skaffa appen?
Alva och Isabella ser på varandra innan de utbrister:
– Att Instagram lägger ned!