Två poddare: olika stadier, lika tankar

Samtidigt som Ina Lundström njuter av framgångarna med Flashback Forever lägger Lisa Ihre, 19, grunden för framtidens hållbarhetspodd.

Personerna bakom poddarna "Hållbara företag" och "Flashback forever".
Personerna bakom poddarna "Hållbara företag" och "Flashback forever".

Under coronasommaren 2020 jobbar Lisa Ihre på seglarskola. Hon har precis tagit studenten. På bussen till Värmdö Jolleseglare med Sommar i P1 i lurarna hörs entreprenören Niklas Adalberth.

– Han pratade om det här med vilka i samhället man ger uppmärksamhet. Inget ont om influencers, men de får väldigt mycket uppmärksamhet, säger Lisa Ihre.

Då hon kom på idén till sin podd.

– Jag vill lyfta folk som startar bra, hållbara företag.

Från sin säng via videolänk berättar Lisa Ihre att hållbarhet alltid har varit viktigt för henne, även personligen.

– Jag gillar att vara ute, att åka snowboard till exempel. Då börjar man tänka till kring klimatet, att snön smälter.

I podden Hållbara företag intervjuar hon personer från organisationer med fokus på social och miljömässig hållbarhet. Det är ofta högt uppsatta chefer men stämningen i podden är avslappnad. Lisa Ihre får folk att öppna upp sig.

– Det är genuint kul att höra människors historia.

Trots det personliga tilltalet har podden tydlig struktur. Exempelvis avslutar hon alltid med frågan ”vad är du stolt över?”. Men Lisa Ihre betonar också att man inte får vara för stel.

– Det är bra att låta det vara avslappnat, som att vi sitter och fikar.

Poddaren Lisa Ihre på videolänk.
Poddaren Lisa Ihre på videolänk.

Känslan för struktur märks också i arbetsprocessen.

– När man testar grejer vet man inte om man kommer fortsätta. Jag bestämde att jag gör åtta avsnitt. Sen utvärderar jag och ser om jag vill göra fler.

Nu har fem avsnitt publicerats och ett sjätte är på väg. Hållbara företag har runt 80 lyssnare per avsnitt, helt utan marknadsföring.

– Jag vill gärna göra åtta avsnitt innan jag börjar trycka på det. När man väl börjar marknadsföra vill man ju ha en bra rutin.

Att få gäster till podden är inga problem.

– Jag bara mejlar dem. Det är företag jag hittar på internet.

Hon förbereder intervjuerna noggrant och mejlar frågor på förhand. Samtidigt betonar hon spontaniteten.

– Jag är väldigt nyfiken på företagen, så det kommer massa frågor när man väl sitter där.

Ina Lundström på väg hem från konferens med de andra i "Flashback Forever".
Ina Lundström på väg hem från konferens med de andra i "Flashback Forever".

En som kommit längre i poddandet är journalisten Ina Lundström. På sprakig telefonlinje från en taxi berättar hon på grov göteborgska hur det började.

– Jag gästade lite poddar och märkte hur lätt det var jämfört med att skriva.

Tidigare kunde hon slipa på reportage i ett halvår och få enstaka komplimanger. Men när hon var med i poddar hörde jättemånga av sig.

Nu driver hon podden Flashback Forever som varje vecka diskuterar roliga trådar från internetforumet Flashback, ironiskt kallat ”visdomens källa”.

– Vi kände snabbt att det fanns extremt mycket att…

Ina Lundström skrattar till och fortsätter:

– Prata om.

I taxin sitter även poddkollegorna Emma Knyckare och den hemliga ”Scroll-Mia”. De har varit på konferens, likt ett framgångsrikt företag. Just framgång beskriver Flashback Forever väl, som snabbt blev en av Sveriges största poddar. Nu har de över 100 000 lyssnare per avsnitt, nästan 44 000 medlemmar i sin Facebookgrupp och de drar in drygt 160 000 kronor i månaden via donationer.

– Vi har hela tiden försökt komma ikapp att vi är så stora och omtyckta, säger Ina Lundström.

– En viktig grej som skiljer poddar från annan journalistik är att det är så jävla intimt. Man tillbringar ju timmar i sin vardag, säger Ina Lundström.
– En viktig grej som skiljer poddar från annan journalistik är att det är så jävla intimt. Man tillbringar ju timmar i sin vardag, säger Ina Lundström.

Hennes förklaring till framgången är tydlig.

– Det finns, tyvärr, en råviktig grej som heter tajming.

Första Flashback Forever-avsnittet släpptes i januari 2020, precis innan första coronavågen.

– Det kom många nya poddar våren 2020. Då hade folk fattat att pandemin kan hålla på ett tag.

Många kulturarbetare kunde inte längre förlita sig på sina vanliga jobb.

– Helt plötsligt poddar alla. Hade vi startat då och inte haft en lyssnarbas hade det varit svårt.

Något som bidragit till poddens dynamik är att de tre har haft så olika ingångar till forumet Flashback från början.

– Mia har hängt där mest, jag har hängt där en del. Emma har tänkt att Flashback är ett jävla sopigt ställe och blivit omnämnd där.

Hon syftar på att Emma Knyckare arrangerade en mansfri festival. Det har diskuterats på Flashback, knappast med god ton.

Ina Lundströms väg till heltidspoddare har inte varit spikrak. Hon har startat flera poddar som inte har lyft. Hennes övriga inkomster försvann mer eller mindre på grund av pandemin, så det var inte mycket till val.

Att få in pengar på poddande är något många kämpar med. Precis som Lisa Ihre var Flashback Forever-trion skeptiska till reklam. Andra poddare uppmanade Ina Lundström att använda en tjänst där donatorer betalar per avsnitt, som vanligtvis används för att låsa in innehåll.

– Vi kan inte låsa in vår podd när vi tar inlägg från ett öppet forum, som absolut inte har betalvägg. Hur fan gör vi då så att man vill donera?

Istället skapar de småsaker för donatorer.

– Vi gör någon live-stream var tredje månad. Lyssnare är helt okej med att betala och inte få så mycket tillbaka, konstaterar Ina Lundström förvånat.

Dessutom säljer de produkter en kompis har designat.

– Det finns jävligt många poddar som har jävligt tråkig merch, tröjor med loggan. Vem vill ens ha det? Vi gör interna avsnittsspecifika kul grejor.

Gällande vad hon är stolt över, avslutningsfrågan från Hållbara företag, svarar Ina Lundström:

– Vi har så sjukt stark do it yourself-anda alla tre. Vi ligger på poddtoppen och har gjort allt själva. Samtidigt har vi schysst ljud och en fet jingel.

Men precis som Lisa Ihre tycker Ina Lundström inte att man ska bli för stel.

– Poddens fördel är att den inte behöver vara professionell eller korrekt.

Ämnen i artikeln
Mer från: Personligt
Mer från Läget