Under de senaste 15 månaderna har livet för många cirkulerat innanför hemmets väggar. Skolan flyttade hem och undervisningen började bedrivas från skrivbordet, köksbordet och sängen.
Det ökade hemmalivet har gett konsumtionen av hemtextilier ett uppsving. Siffror från Lexington Companys kvartalsrapport pekar på en ökad vilja att bona om hemma.
Hos Lexington Company finns allt från jeans och skjortor till toalettartiklar och sängöverkast. Men det är just bolagets kategori ”Home” som dragit iväg mest under det senaste kvartalet. Där har försäljningen ökat med 43 procent.
– Utvecklingen inom Home-segmentet beror på starka vår- och sommarkollektioner. Men också att många under pandemin i högre utsträckning ser över sina hem, för att man spenderat allt mer tid i hemmet och gör inköp för att göra det finare och skapa förändring, skriver Jonas Buijsse, ekonomiansvarig på bolaget, till Läget.
Trots goda siffror inom "Home" tror Jonas Buijsse att pandemin har lett till ett minskat behov av att köpa nya kläder, vilket kommer påverka företagets egen klädförsäljning.
Intresseorganisationen Svensk Stilindex mäter årligen den svenska klädförsäljningen samt konsumtionen och under 2020 pekade de på en minskad försäljning. Utvecklingen oroar Jonas Buijsse.
– Även om vi ökade försäljningen inom Fashion med två procent under kvartalet, ser vi att detta har en negativ inverkan även på vår klädförsäljning, säger han.
Under första kvartalet 2021 omsatte bolaget runt 70 miljoner kronor, vilket är en ökning från samma period under fjolåret. Omsättningen var då drygt 56 miljoner kronor.
– De satsningar som vi gjort inom onlinedelen av verksamheten, bland annat med ett ökat fokus på marknadsföring inom social och digital media, har varit framgångsrika. Under kvartalet fördubblades nästan vår försäljningen via vår egen webbutik, säger Jonas Buijsse.