Trendigt att bona om under pandemin

Enligt Lexington Companys kvartalsrapport ökar svenskarnas vilja att bona om hemma.

Svenskarnas egna bon har kommit dem allt närmre. Pandemins hemmakontor och sociala distansering har påverkat konsumtionen av hemtextilier, vilket Lexington Companys kvartalsrapport pekar på.

Under de senaste 15 månaderna har livet för många cirkulerat innanför hemmets väggar. Skolan flyttade hem och undervisningen började bedrivas från skrivbordet, köksbordet och sängen.

Det ökade hemmalivet har gett konsumtionen av hemtextilier ett uppsving. Siffror från Lexington Companys kvartalsrapport pekar på en ökad vilja att bona om hemma.

Hos Lexington Company finns allt från jeans och skjortor till toalettartiklar och sängöverkast. Men det är just bolagets kategori ”Home” som dragit iväg mest under det senaste kvartalet. Där har försäljningen ökat med 43 procent.

– Utvecklingen inom Home-segmentet beror på starka vår- och sommarkollektioner. Men också att många under pandemin i högre utsträckning ser över sina hem, för att man spenderat allt mer tid i hemmet och gör inköp för att göra det finare och skapa förändring, skriver Jonas Buijsse, ekonomiansvarig på bolaget, till Läget.

Trots goda siffror inom "Home" tror Jonas Buijsse att pandemin har lett till ett minskat behov av att köpa nya kläder, vilket kommer påverka företagets egen klädförsäljning.

Intresseorganisationen Svensk Stilindex mäter årligen den svenska klädförsäljningen samt konsumtionen och under 2020 pekade de på en minskad försäljning. Utvecklingen oroar Jonas Buijsse.

– Även om vi ökade försäljningen inom Fashion med två procent under kvartalet, ser vi att detta har en negativ inverkan även på vår klädförsäljning, säger han.

Under första kvartalet 2021 omsatte bolaget runt 70 miljoner kronor, vilket är en ökning från samma period under fjolåret. Omsättningen var då drygt 56 miljoner kronor.

– De satsningar som vi gjort inom onlinedelen av verksamheten, bland annat med ett ökat fokus på marknadsföring inom social och digital media, har varit framgångsrika. Under kvartalet fördubblades nästan vår försäljningen via vår egen webbutik, säger Jonas Buijsse.

Ämnen i artikeln
Mer från: Ekonomi

Krympflation - tricket funkar, om du inte ser det

Ekonomi Tycker du också att chipspåsarna med tiden innehåller mer luft...

Turbulent tid för podcasts

Nyligen släppte podcast-producenten och distrubitören Acast sin delårsrapport för årets första kvartal. För...

Klarna säger upp 10% av personalstyrkan

Snart kommer en skara anställda på företaget att förlora sina jobb.

Dåligt utbud av ekologiska varor i matkassar

Ekonomi Att handla livsmedel på nätet blir allt vanligare. Bor man i s...

E-ciggen, inne eller ute?

Ekonomi Klick-ciggen bannades till mångas besvikelse – ur askorna stig...

Boom för maträddarappar: Bli svinnsmart och spara pengar

Ekonomi Allt fler appar lanseras i syfte att hjälpa konsumenten att minska matsvinnet och spara pengar.

Mer från Läget
1 min

Bli en klimathjälte genom att få maten att hålla längre

Play Varje år slängs tonvis av maten vi köper. Ofta är det för att ...

3 min

Gingerjompa berättar om hur det är att vara TikTokare

Play Läget har följt den svenska influencern John Hedin, också känd som Gingerjompa, när han intervjuar människo...

3 min

Spelmissbruk: ”Börjar som spännande och kul”

Spelmissbruk blev klassat som en sjukdom i Sverige år 2017.

Fightingspelsträffar - den moderna arkaden

Play öreningen LightDash träffas varje vecka i en brädspelsbutik för att spela fightingspel. Men varför ses fysi...

Krympflation - tricket funkar, om du inte ser det

Ekonomi Tycker du också att chipspåsarna med tiden innehåller mer luft...

Så skyddar du din identitet

Krim Läget har intervjuat dataskyddsexperten Louise Yngström Valde för att få tips om hur man kan undvika att bl...