Det faktum att så många människor idag arbetar och studerar hemifrån under dessa tider har otvivelaktigt haft en stor inverkan på samhället. Många företag, stora som små har tvingats ta smällen för att vanorna, beteendet och prioriteringarna hos oss alla naturligtvis förändrats, men alla har inte drabbats negativt. Streamingtjänsten Netflix är ett av undantagen. Under perioden januari till mars fick de 15,8 miljoner nya medlemmar världen över, vilket var mer än dubbelt så mycket som de kalkylerat för i början av året.
Företaget har till följd av första kvartalets siffror tittat närmare på resten av året och analyserat hur förutsättningarna förändrats. De nya slutsatserna är trots vårens framgångar inte enbart positiva. Högt uppsatta inom företaget har uttryckt oro om att trycket på streamingtjänsten kan komma att sjunka till hösten.
– Vi förväntar oss att siffrorna blir sämre när människor har möjligheten att börja röra sig mer som vanligt igen, det gäller både antalet timmar våra kontoinnehavare använder tjänsten men också en minskning vad gäller antalet nya konton, meddelade företaget sina aktieägare.
Netflix har dock även uttalat sig vad gäller ämnet i andra sammanhang, där man något mer ingående förklarat varför man anar den utvecklingen man gör. Till viss del måste man då hävda att logiken som oron bottnar sig i inte är helt glasklar.
– Framförallt förväntar vi oss sämre siffror under perioden juli till december i år än vad vi hade förra året, vad gäller nya kunder som registrerar sig för tjänsten. Vi tror att många av de kunder som vi i vanliga fall hade lockat till oss nu i höst istället nu redan har registrerat sig under perioden som varit, sa en talesperson för Netflix.
Huruvida detta nu då bör kunna betraktas som ett riktigt problem för streamingtjänsten eller inte är det som kan vara svårt att avgöra, och som kanske bör ifrågasättas. I grund och botten så ligger företaget i takt med sin prognos, så länge höstens och vårens siffror väger upp varandra, vilket företaget fortfarande hävdar är fallet. När företagets egen logik och egna uttalanden bryts ner så menar man att de användare som inte registrerar sig i höst, inte gör det, av den enkla anledningen att de registrerade sig redan i vår. Företagets situation kan med andra ord enkelt tolkas lite felaktig, då hela sammanhanget inte framgår så tydligt från den information som Netflix spridit.