Stora kulturinstitutioner hjälper unga som vill jobba kreativt

Den omöjliga drömmen. Att ha ett kreativt yrke är ett mål för många, men branscherna är ofta tuffa och präglas av hård konkurrens och krav på kontakter.

– Det är jätteviktigt att bli synliga i god tid, säger Anja Susa som är professor i teaterregi till Läget.

NK visar upp kreationer skapade av andra-årslever på Beckmans Designhögskola.
NK visar upp kreationer skapade av andra-årslever på Beckmans Designhögskola.

Drömmer du om att bli läkare, fastighetsmäklare eller jurist? Då är vägen dit ganska tydlig. Men verkligheten ser annorlunda ut för de som vill arbeta med ett kreativt yrke. Konkurrensen är stor, och startsträckan kan vara lång innan man har etablerat sig i branschen. Den senaste tiden har flera större institutioner gått in och gjort samarbeten med utbildningssäten för kreativa yrken - ett gyllene tillfälle för de unga aspiranterna.

Den 10 april visades kreationer av andra-årselever på Beckmans Designhögskola i en modevisning på Liljevalchs. Nu går dem att se på varuhuset Nordiska Kompaniet (NK) i centrala Stockholm.

Ulrica Bogh-Lind är pr-chef på NK och understryker vikten av att varuhuset förnyar sig. Hon beskriver samarbetet som ”ett viktigt sätt att också stötta och hylla framtidens designers och modeskapare” för Läget.

Amanda Warnbo förbereder sin kreation inför modevisningen på Liljevalchs.
Amanda Warnbo förbereder sin kreation inför modevisningen på Liljevalchs.
Amanda Warnbos kreation under utställningen på NK.
Amanda Warnbos kreation under utställningen på NK.

En av eleverna som skapat en kreation till utställningen är Amanda Warnbo. Hon går andra året på modelinjen och har gjort en modeskapelse med kopplingar till överkonsumtion. I utställningens program beskriver hon det som att hon visualiserat en nonchalans och lättja i förhållande till ämnet.

Genom samarbeten med etablerade aktörer får vi visa upp vårt arbete utanför utbildningskontexten, och når förhoppningsvis människor vi inte skulle nått annars, skriver Amanda till Läget.

Hon pekar också på vikten av att skapa kontakter inom den kreativa bransch man vill jobba inom, redan under studietiden. Amanda konstaterar att det ger en tyngd till utbildningen.

Ett samarbete med större institutioner kan skapa förutsättningar för detta. NK är ett gammalt etablerat namn inom modevärlden. Historiskt har de till och med haft eget skrädderi och klädproduktion. Amanda beskriver upplevelsen:

Det är en stor möjlighet för oss och vi är väldigt glada att få ställa ut våra senaste kreationer på NK, speciellt med tanke på NKs viktiga, och historiska, roll på den svenska modemarknaden.
En del av Amanda Warnbos kreation ”Acedia” till utställningen på NK.
En del av Amanda Warnbos kreation ”Acedia” till utställningen på NK.

Svårigheterna begränsas dock inte till modebranschen. De flesta kreativa yrken kräver ett bra nätverk och att man får möjligheter att visa vad man går för. På Stockholms Konstnärliga Högskola (SKH) fick fyra teaterregi-studenter chansen att regissera ett verk på Dramaten i slutet av förra året.

Verken sattes ihop till en föreställning med namnet ”Kamp and also struggles” som sedan visades kostnadsfritt på Dramaten i centrala Stockholm. Anja Susa är teaterregissör och professor i teaterregi vid SKH. Hon berättar om samarbetet och säger att skolan hela tiden arbetar med att se till så att deras elever blir relevanta inom kulturbranschen.

– Det tar vi på största allvar, säger hon till Läget.

En av teaterregistudenternas uppsättning på Dramaten.
En av teaterregistudenternas uppsättning på Dramaten.
En av teaterregistudenternas uppsättning på Dramaten.
En av teaterregistudenternas uppsättning på Dramaten.

Genom att sätta upp pjäser på en scen som är så pass välkänd riktas det en strålkastare mot eleverna som kanske inte hade gjort det annars. Många teatrar som kan vara framtida arbetsplatser kommer för att titta, och det skapas tillfällen för de aspirerande kulturarbetarna att bilda kontakter.

Utöver att det skapar fler möjligheter för eleverna så underlättar det också när ett känt namn som Dramaten, eller NK är inblandat. Anja Susa beskriver att det var flera deltagare i samarbetet som gick med för att Dramaten var med.

– När stora kulturinstitutioner är inblandade blir det lättare för alla, säger Anja Susa.

Själv har hon många års erfarenhet av teaterbranschen. Nu när hon arbetar med att lära upp nya generationer är Anja Susa noga med att understryka hur viktigt det är med hjälp från skolans håll.

– Om vi inte hjälper dem måste de göra allt från början, från scratch. Annars kan det ta upp till två år innan de får sitt första jobb, säger hon.

Samarbetet har fått väldigt positiva följder och hon berättar att många av eleverna redan fått erbjudanden om att arbeta för olika teatrar efter deras examen. Tyvärr är det inte särskilt vanligt att samarbeten som dessa genomförs. Men Anja Susa hoppas att detta ska vara början på en tradition.

– Jag hoppas att det kommer fortsätta framöver, säger hon.

Ämnen i artikeln
Mer från: Kultur
Mer från Nyheter