Så lyckas du på sociala medier

Adam Larson, mer känd som ”adamLrsn” på sociala medier, är ett av de starkast lysande namnen på den svenska TikTok-scenen. 2023 utsågs han till ”Årets raket” enligt Maktbarometerns lista över makthavare i sociala medier. Med över 100 000 följare och 2,2 miljoner gilla-markeringar vet Adam hur man lyckas i dagens digitala värld. Läget fick möjlighet att träffa honom för intervju om hans resa och strategi för framgång.

Adamlrsn eller Adam Larson som han egentligen heter.
Adamlrsn eller Adam Larson som han egentligen heter.

Adam är en 26-årig göteborgare som, trots sin relativt unga ålder, har etablerat sig som en av Sveriges mest framgångsrika TikTokare och Youtubers. Vid sidan av sin sociala medie-karriär driver han en marknadsföringsbyrå tillsammans med två andra.

– Vi hjälper företag med sociala medier helt enkelt, säger Adam.

Det är tydligt att hans arbete i grunden handlar om samma sak: att skapa engagerande vertikalt videoinnehåll. Det är ett naturligt samspel mellan hans roll som influencer och hans arbete inom marknadsföring.

När han inte är upptagen med att skapa innehåll eller driva sin byrå, hittar Adam tid för sina andra passioner. Han berättar hur han ägnar sig åt crossfit och prioriterar tid med sina vänner.

– Just nu är det svårt att hinna med fler hobbys, men jag har turen att kunna arbeta med det jag älskar mest.

Adam har alltid haft ett stort intresse för sociala medier. Redan som tonåring tillbringade han mycket tid på YouTube, där han så småningom började lägga upp sina egna videor. Precis som för många andra unga, kom andra intressen i vägen. Det var inte förrän efter gymnasiet, då han reste till USA för att studera filmproduktion, som hans passion för att skapa innehåll återuppväcktes. När han senare studerade marknadsföring i Sverige upptäckte han TikTok och började experimentera med plattformen.

– Det kändes nytt och enkelt att publicera innehåll, det var spännande att se hur vem som helst kunde nå miljontals visningar, berättar Adam

Även om han lade upp videor regelbundet, tog det tid innan han verkligen slog igenom. Genombrottet kom hösten 2022, när en av hans videor blev en enorm succé och nådde en miljon visningar.

– Det var då jag verkligen kände att jag började förstå plattformen, förklarar han.

Detta momentum gav honom motivationen att fortsätta och utveckla sitt innehåll ytterligare.

TikTok
TikTok

När det kommer till att skapa nya idéer, har Adam en noggrann och strategisk process. Han analyserar vad som fungerar på plattformen och drar inspiration från trender, särskilt från USA.

– Man behöver inte alltid uppfinna hjulet på nytt, ta det som fungerar och sätt din egen prägel på det, säger han. Denna strategi har visat sig vara effektiv och en av nycklarna till framgången.

Efter hans stora genombrott var det dock inte mycket som förändrades i hans vardag.

– Man tänker att något stort ska hända, men i början hände ingenting, säger Adam med ett leende.

Trots att han nått ut till miljontals människor, var det få som kände igen honom på gatan. Det är en påminnelse om att framgång på sociala medier inte alltid speglar sig i verkliga livet.

För den som vill lyckas på sociala medier har Adam några värdefulla råd. Först och främst, menar han, måste man älska det man gör. Adam förklarar att han har lagt otroligt många timmar på att skapa klipp utan att få en krona för det. Han gjorde det för att han älskar att skapa filmer. Det är den passionen som driver honom att fortsätta, även när det går trögt.

En annan viktig aspekt är att vara konsekvent. Adam jämför sociala medier med att driva ett företag – ibland går det bra, ibland går det mindre bra, men nyckeln är att aldrig ge upp.

– Du måste fortsätta även när det går dåligt, det är A och O, säger han.

Ett vanligt misstag som många gör, enligt Adam, är att inte följa upp på sina framgångar. När någon får en stor hit, är det viktigt att fortsätta på samma spår.

– Lyckas du få en hit, då ska du fortsätta på samma spår, råder han.

Adam gör en liknelse till filmens värld. Precis som att populära filmer ofta får uppföljare för att publiken vet vad de får och det fungerar, gäller samma princip på TikTok. Men han understryker också vikten av att våga experimentera för att utvecklas och hitta nya vägar.

Ämnen i artikeln
Mer från: Kultur
Mer från Nyheter