Så klarar de krisen — med hjälp av skämt

När en allvarlig lungsjukdom stänger Sverige går scenkonstnärerna på knäna. Då kan man inte säcka ihop — man får istället bli mer kreativ.

Foto: Marcus Thapper

När Marcus Thapper plockar upp luren befinner han sig med sin flickvän och hunden Stefan Þórðarson, döpt efter den isländske anfallaren med två sejourer i I IFK Norrköping, på föräldrarnas landställe.

"Vågade inte läsa sms"

— Jag arrangerade standupklubb, jobbade som konferencier och uppträdde själv. Min inkomst var typ 80 procent standup, men på tre dagar blev allt inställt i hela Sverige och man gick från okej lön till noll lön. Jag satt och ryckte i håret och vågade inte läsa SMS, säger Marcus Thapper.

Kolla svensken är en fotbollspodcast Thapper gjort tillsammans med kollegan Jonathan Tengwall de senaste två åren. Den kommer veckovis och bevakar våra svenska utlandsproffs, från Kevin Sangsamanan på en avbytarbänk i thailändska Chiangrai United, till Victor Lindelöf i Manchester United.

— När corona kom, då försvann ju också all fotboll. Samtidigt var podden det enda som var kvar av vår bransch. Nu har vi kört varje dag i 55 dagar. Vi pratar allmänt om fotboll, vi pratar nostalgi. Det händer ingenting i hela världen och det är svårt att förhålla sig till.

Pengarna kommer in genom lyssnare som donerar valfritt bidrag efter varje avsnitt.

— Det har varit en rolig period av att hitta andra sätt att få ut sin kreativitet och få inkomst. Folk i branschen har mer satsningar på Youtube och Facebook. Efter att corona är över kan man också rida vidare på grejerna man har hittat på. Vi kanske kör tre gånger i veckan istället för en, till exempel. Det kan vara bra att tvingas ut ur sin comfort zone, hitta på nya grejer och inte bara åka runt mellan olika klubbar i landet.

My Gudmundsdotter driver improvisationsteatern Presens impro.
My Gudmundsdotter driver improvisationsteatern Presens impro.

Månaderna innan coronaviruset hade fått fäste i Sverige gick det bättre än någonsin för teatern Presens impro. Folk var intresserade och biljetterna blev slutsålda.

Fredagen den trettonde mars gick det att genomföra en show med Jenny Strömstedt som gäst, men veckan därpå, trots regler om max femhundra personer, sade samvetet att teatern var för liten, berättar My Gudmundsdotter.

Hur upplevde du perioden kring 15 mars?

— Extremt omtumlande. Vi fick ställa in allt. Vi har ju kurser och företagsjobb också, men de kunde man inte heller genomföra. Alla offerter som låg ute, det blev nej på allt. Jag tänkte att nu är det verkligen kört, det tog tre veckor för mig att inse att det kanske går att klara det här. Men min kollega Erik fick energi av situationen. Han började få massa idéer kring musikvideos och att lägga upp saker på webben.

— Nu får vi in pengar på lite olika sätt. Vi gör musikvideor med skämt om corona, i dem har vi vårt nummer om man vill stötta på swish. Vi gör radioteater till ett företag och har en egen podd. Vi har också haft onlinekurser i impro och nyligen startade vi talkshowen “Co-video”.

Talkshow med påhittade kändisar

Co-video är en improviserad talkshow där My är programledare. Presens följare skickar förslag på påhittade kändisar som improvisatörerna får gestalta i intervjuer. Förlaga är amerikanska Comedy Bang Bang, som länge sysslat med impro på nätet.

— Det positiva med skärm är att vi kan nå ut på ett annat sätt. Folk har mycket fördomar om impro, som att man blir uppdragen på scenen eller att det inte skulle bli roligt, men nu vågar de faktiskt titta på vad vi gör. Det negativa är att det blir lite sämre kvalitet på själva produkten. Inget slår en improföreställning på plats, den nerven och känslan kommer man inte riktigt åt.

Ämnen i artikeln
Andra läser just nu
Mer från: Nöje
Mer från Läget