Riskerna med pluggappar: ”Det finns en pengahunger”

Brukar du spela spel i mobilen för att lära dig multiplikationstabellen eller öva på division? Att plugga i spelappar och på internetforum har blivit vanligare i takt med den digitala utvecklingen. Matematikspel finns det gott om och vissa av apparna kostar pengar medan andra är gratis, men hur bra är det egentligen att lära sig på det här sättet?

Högstadieeleven Elise Haglind brukar spela matematikspel som är gratis, men hon kan tänka sig att betala för en app. Om den är till nytta.

Speldjungeln

King of Math, Albert - den digitala matteläraren och Matematik 5000 är några av de appar som kommer upp när man söker på ”matematikspel” i App Store. Albert - den digitala matteläraren lanserades 2015 och sedan dess har över 300 000 användare anslutit sig till appen, som kostar pengar att prenumerera på. Enligt företagets delårsrapport som släpptes tidigare i veckan, har de expanderat snabbt och etablerat sig på flera nya marknader. Andra appar som till exempel Matematik 5000, kostar också pengar att använda.

Pengahunger

Det verkar alltså finnas efterfrågan på appar som de här och en del är villiga att betala för lärande genom spel. Elise Haglind är 14 år och går i sjuan. Hon brukar använda sig av appar som är gratis, men hon berättar att hon kan tänka sig att betala för en spelapp.

– När man övar på typ gångertabellen i en app sätter det sig mycket bättre och det går snabbare att lära sig. Så jag skulle kunna det, om det hjälper till proven och så, säger Elise Haglind.

Ricko Wieweg Hammar är matematiklärare. Han har arbetat på både gymnasiet och högstadiet och han anser att man ska tänka till innan man betalar för en app som erbjuder matematikundervisning.

– Det finns en pengahunger bakom vissa appar och program. De har som främsta syfte att bringa inkomst och lär ut matte sekundärt, säger Ricko Wieweg Hammar.

Feedbacken är A och O

Han berättar om en annan aspekt, som handlar om vilken feedback appen ger barnet eller ungdomen när den spelar.

– Det är viktigt att titta på om appen är ett snällt eller elakt verktyg. Ett snällt hjälpmedel ger oss ledtrådar så att vi vill fortsätta undersöka och hitta rätt svar. Ett hjälpmedel som bara ger responsen ”fel” eller ”börja om från början” riskerar att döda lusten och nyfikenheten, säger han.

En studie från 2018 av forskaren Betty Tärning tar upp samma problematik. Hennes studie visade att 77 procent av 243 appar som användes, när det gällde svenska, matematik och andra ämnen, endast berättade om användaren gjorde rätt eller fel. Apparna berättade alltså inte vad användaren hade gjort för fel eller vad den kunde göra för att det skulle bli rätt. Hon pekade på det som ett problem eftersom det inte räcker med att endast tala om vad som är rätt och fel om elevens lärande ska förbättras.

Om en spelapp däremot är uppbyggd på ett pedagogiskt sätt och kan ge feedback på ett sätt som gynnar eleven, kan det vara effektivt och innehålla många fördelar. Det skriver forskaren Björn Sjödén om i sin bok ”Vad är ett digitalt hjälpmedel?”.

Feedbacken är viktig för att spelappen ska vara till nytta.

Vad tycker Elise?

Elise Haglind berättar att de appar hon använder ibland talar om vad hon kan göra för att svaret ska bli rätt, om hon tidigare svarat fel. Men oftast är det inte så.

– Det är inte så jättemånga bra förklaringar om varför man har gjort fel eller rätt, säger hon.

Av den här anledningen anser Ricko Wieweg Hammar att man ska vara noga med vilka appar man väljer att använda. Han säger också att man kan nå mycket kunskap utan att behöva betala.

– Om man anstränger sig lite finns mer eller mindre all kunskap man behöver ute på nätet, gratis. Matematikvärlden består av massor av eldsjälar som gärna hjälper till och skapar gratis material, säger Ricko Wieweg Hammar.

Läs mer om forskningen här.

Ämnen i artikeln
Andra läser just nu
Mer från: Ekonomi

Krympflation - tricket funkar, om du inte ser det

Ekonomi Tycker du också att chipspåsarna med tiden innehåller mer luft...

Turbulent tid för podcasts

Nyligen släppte podcast-producenten och distrubitören Acast sin delårsrapport för årets första kvartal. För...

Klarna säger upp 10% av personalstyrkan

Snart kommer en skara anställda på företaget att förlora sina jobb.

Dåligt utbud av ekologiska varor i matkassar

Ekonomi Att handla livsmedel på nätet blir allt vanligare. Bor man i s...

E-ciggen, inne eller ute?

Ekonomi Klick-ciggen bannades till mångas besvikelse – ur askorna stig...

Boom för maträddarappar: Bli svinnsmart och spara pengar

Ekonomi Allt fler appar lanseras i syfte att hjälpa konsumenten att minska matsvinnet och spara pengar.

Mer från Läget
1 min

Bli en klimathjälte genom att få maten att hålla längre

Play Varje år slängs tonvis av maten vi köper. Ofta är det för att ...

3 min

Gingerjompa berättar om hur det är att vara TikTokare

Play Läget har följt den svenska influencern John Hedin, också känd som Gingerjompa, när han intervjuar människo...

3 min

Spelmissbruk: ”Börjar som spännande och kul”

Spelmissbruk blev klassat som en sjukdom i Sverige år 2017.

Fightingspelsträffar - den moderna arkaden

Play öreningen LightDash träffas varje vecka i en brädspelsbutik för att spela fightingspel. Men varför ses fysi...

Krympflation - tricket funkar, om du inte ser det

Ekonomi Tycker du också att chipspåsarna med tiden innehåller mer luft...

Så skyddar du din identitet

Krim Läget har intervjuat dataskyddsexperten Louise Yngström Valde för att få tips om hur man kan undvika att bl...