Över fyrtio tusen Majblommebarn har sedan den 18 april varit med och samlat in pengar. De har sålt de små blommorna på gator och torg och via egna webbshopparna. Vid midnatt stod det klart att barnen i år slagit ett historiskt rekord. Totalt har de samlat in över 71,6 miljoner kronor. Det är mer pengar än någonsin.
– Det känns sjukt och jag trodde inte det skulle bli så stort, säger majblommeförsäljaren Maj Kvist.
Vill stötta barn som har det svårt
Ysta Morales Gustavsson och Maj Kvist är två utav årets försäljare. Kompisarna går i sjuan på Kristofferskolan i Stockholm.
De står utanför tunnelbanestationen vid Brommaplan med en gröna väskor. Där hjälper de till att samla ihop pengar till Majs lillebrors klassresa, samtidigt som de vill stötta barn som har ont om pengar.
– Jättemånga har köpt. Vi har fått in över tusen kronor redan, berättar Ysta Morales Gustavsson.
Pengarna har de samlat in på lite mer än en timma. Tio procent utan försäljningen får försäljaren behålla själv, i deras fall går de till Majs lillebrors klasskassa. Resten går till någon som behöver det mer än en själv.
När Läget berättar att det varit med och gjort en rekordinsamling blir de väldigt stolta. Också Liv Landell Major, som är pressekreterare på Majblommans riksförbund, är glad över resultatet.
– Det känns helt fantastiskt. Barnen har gjort ett otroligt arbete inte bara med insamlingen utan också med att sprida kunskap om Majblommans syfte.
Har sålts i över hundra år
Majblomman har sålts i Sverige sedan 1907. Till en början gick pengarna från insamlingen till att hjälpa tuberkulossjuka barn. I takt med att sjukdomen blev ovanligare bytte organisationen fokus. Idag går de insamlade pengarna istället till barn som lever i ekonomisk utsatthet.
De delas framför allt ut som ekonomiskt stöd till barn som inte har råd med exempelvis nya vårskor eller fritidsaktiviteten. Men pengarna går också till att informera om barns villkor och att stödja forskningsprojekt som förbättrar barns tillvaro.
Ett extra behov
I år upplever Majblommans riksförbund att det finns ett extra stort behov av stöd. Dagens samhällsutveckling drabbar barnen hårt.
– Att vi gjort en sådan bra insamling i år innebär att vi kan fortsätta dela ut pengar till barnen som behöver det, och fortsätta sprida vårt budskap, säger Liv Landell Major.
Redan två veckor efter försäljningsstarten berättade organisationen Majblommans riksförbund att de var när att slå det gamla rekordet från 2019. Då såldes det majblommor för 67 miljoner. Nu har det rekordet alltså slagits, med över tre miljoner. Och alla försäljning är fortfarande inte inräknad.
En utav anledningarna till rekordsumman tror hon kan vara att det rapporterats mycket om Majblomman. Bland annat Läget har tidigare rapporterat om Elsa Schylberg som designat årets blomma och Murhaf Hamid som sålt rekordmycket.
– Några barn har delat med sig utav väldigt gripande historier, det har såklart gett oss medvind. Men vi har också gjort en jättesatsning på kreativ kommunikation och marknadsföring i år, förklarar Liv Landell Major.
Många bäckar små
Hon påpekar också att det är alla barn tillsammans som slagit rekordet.
– Varje barn som varit med har gjort skillnad. Många bäckar små blir stora åar, det är hela Majblommans grundtanke.