Quibi lanseras i USA och Kanada

Kortvideoplattformen Quibi, som enbart fokuserar på mobilanvändning, har nu släppts i Nordamerika. Appen ska ta sig in på den konkurrenskraftiga videoströmningsmarknaden genom ”framtidens modell” – korta klipp på max tio minuter.

Den nya appen som bara finns till Android- och Applemobiler.
Den nya appen som bara finns till Android- och Applemobiler.

Quibi är den senaste konkurrenten på videoströmningsmarknaden och lanserades den 6 april i Nordamerika. Skaparna är affärskvinnan Meg Whitman och Dreamworksgrundaren Jeffrey Katzenberg som menar att satsningen ligger på mobilanvändande och kortare innehåll, rapporterar The Verge.

Quibi finns enbart tillgängligt för smartphones och innehållet varierar mellan fem och tio minuter långa avsnitt. Allt innehåll ska även designas till både horisontellt och vertikalt läge, för att bättre passa mobilanvändare och pendlare.

På appen fanns vid lanseringen bland annat en nyinspelning av filmen ”The most dangerous game” med Liam Hemsworth och Christoph Waltz, filmen ”Survive” med Sophie Turner och Corey Hawkins och en nytappning av ”Punk’d” med Chance the Rapper.

Appen har ännu endast lanserats i Kanada och USA, men kommer i framtiden komma till fler länder.

Webbfråga Är 10 minuter per avsnitt tillräckligt?

Webbfråga Kommer du att skaffa Quibi när det kommer till Sverige?

Andra läser just nu
Mer från: Nöje
Mer från Läget