'A Minecraft Movie', som baseras på det svenska datorspelet Minecraft, spelade under premiärhelgen in runt 3 miljarder kronor i biointäkter. Det är mer än både Barbie och Oppenheimer.
Filmen trendar också på Tiktok. I en ny trend utbryter biosalonger i kaos vid syn av en ”Chicken Jockey” - en zombie ridandes på en höna. Fenomenet är väldigt ovanligt i spelet vilket förklarar de starka reaktionerna.
Det är vid en scen i filmen när en zombie landar på en höna som biobesökare börjar väsnas, stampa med fötterna och kasta popcorn runt sig i ”chock”. Trenden har gått så långt att en biograf i New Jersey i USA beslutat att endast släppa in minderåriga i salongerna med målsmans sällskap.
Men trenden verkar inte kommit till Sverige riktigt än. Filmstadens programdirektör Per Mårtensson har efter premiären i fredags bara positiva saker att säga om filmens mottagning.
– Det har varit magiskt att se salong efter salong fyllas av en biosugen publik i helgen. 'A Minecraft Movie' har verkligen samlat alla och påmint oss om kraften i den gemensamma bioupplevelsen – där skratt, spänning och gemenskap får ta plats på riktigt, säger han i ett pressutskick.
Han pekar på filmens sänkta åldersgräns från 11 år till 7 år som en anledning till populariteten.
– Även barn under 7 år får se den tillsammans med en vuxen, och vi visar den både med svenskt och engelskt tal så det är verkligen en film för både mindre barn och vuxna barn, som jag själv.
Efter filmens framgångar börjar filmens regissör Jared Hess redan prata om en uppföljare.
– Det skulle vara så kul att gå tillbaka in i den världen. Vi lockade med en uppföljare i eftertexterna, och fansen verkar entusiastiska över det, säger han i en intervju med filmtidningen Deadline.