Det var under torsdagen förra veckan som Bloggbevakning.se först uppmärksammade Djerf Avenues nya kampanjbilder. Valet av scenografi såg förvånansvärt bekant ut. I mars 2024 hade nämligen den australiska fotografen Brydie Mack, tillsammans med stylisten Ashley Marco, tagit nästintill identiska bilder. Detta vid en fotografering för Slip Silk, ett företag som specialiserar sig på silkesörngott.
Matilda Djerf ligger graciöst i vad som ser ut som ett stort snäckskal. Skalet på snäckan har precis samma snitt och design som på Slip Silks bilder. Stämningen är, liksom hos originalet, nostalgisk och förtrollande. På kroppen bär Matilda några av Djerf Avenues nya klädesplagg, däribland silkesliknande material.
På Instagram kommenterar Ashley Marco, stylisten bakom Slip Silks bilder, händelsen. Hon säger bland annat att hon inte har fått någon kredd alls för bilderna och att det är både oetiskt och plagiat att sno någon annans design för att använda i kommersiella sammanhang.
Matilda Djerfs kommentarsfält har fyllts med fördömande och kommentarer från följare såsom: “Well… That's embarrassing”, “And just when you thought it wouldn’t get any more outrageous, it gets even worse.” och “LYCKA TILL ATT KOMMA TILLBAKA MED KÖPTA KOMMENTARER OCH PLAGIERAT MATERIAL”
Matilda valde själv senare att posta ett antal Instagram-stories där hon riktar full kredd till Brydie Mack och Ashley Marco. I samband med det la hon även upp originalfotot för att visa upp Djerf Avenues inspirationskälla.