Enligt en studie som det brittiska bokförlaget Harper Collins gjort tillsammans med bokdataleverantören Nielsen Book, är 74 procent av YA-läsarna i Storbritannien vuxna, och en fjärdedel är över 28 år. Detta trots att genren främst riktar sig till ungdomar.
YA står för “young adult”, och i genren ingår kända bokserier som Hungerspelen, Heartstopper och Glastronen. Teman i böckerna kan exempelvis vara vänskap, kärlek eller identitet.
Studien föreslår att anledningen till ungdomslitteraturens popularitet är på grund av beteendeförändringar, där många unga växer upp långsammare och skjuter fram vuxenlivet. Många upplever en känsla av ovisshet och att vara ”mitt-emellan”. Att läsa ungdomslitteratur blir därför ett sätt att söka tröst, något som många unga vuxna fortsätter göra när de blir äldre.
En annan anledning till det ökade intresset för genren är kopplingen mellan att läsa för skojs skull och välmående. För många blir ungdomslitteraturen ett utlopp för “self-care” och ett sätt att känna nostalgi.
Studien visar också att 29 procent av unga mellan 14 och 25 starkt identifierar sig som läsare. Många väljer att bygga en läsaridentitet på plattformar som exempelvis tiktok.