Det är en lördag i mitten av april. Karlaplan har fyllts med människor, kläder och prylar. Vid ett av loppisstånden står två tjejer, runt dem står minst ett tiotal till. Plagg efter plagg lyfts från bordet. Volanger, jeans i alla möjliga nyanser och stickade tröjor i både ull och kashmir. De inspekteras av sina potentiella köpare. Kanske får de ett nytt liv idag, kanske kommer de att ligga på samma bord nästa lördag igen.
Loppispremiär på Karlaplan: ”Det är mycket folk och folk vill köpa mycket grejer”
Varje steg av klädproduktionen påverkar klimatet - från tillverkning till färdig produkt. En ökad medvetenhet om modeindustrins klimatpåverkan har nått ungdomarna. Därför väljer allt fler att handla second hand.
– Det är jättebra att second hand främjas, säger 17-åriga Olivia Dufva.

Olivia Dufva och Astrid Olsson, 17, är två säljare vars bord kryllar av ungdomar. De har sedan tidigare sålt kläder via olika second hand-plattformar på nätet, men har nu även valt att sälja fysiskt, på loppmarknad. De har sett på sociala medier att många, speciellt ungdomar, tycker om att handla på loppis och ser en möjlighet att få en mer direkt kontakt med sina köpare. Dessutom slipper de jobbet och de eventuella kostnaderna som kommer med att frakta.
Det är första gången Astrid står bakom ett loppisbord som säljare. Andra gången för Olivia. Redan första lördagen för säsongen är engagemanget stort, vilket tjejerna tycker är roligt.
– Det är mycket folk och folk vill köpa mycket grejer, säger Olivia.
Tjejerna har klimatet i åtanke när de säljer sina kläder. De menar att det är bättre att de får nytt liv hos nya köpare, än att de ska ligga och damma i deras garderober.
– Det är saker som bara ligger hemma som man tar hit. De får hitta nya ägare som får bättre användning för dem, säger Astrid.

Ebba Ehrling och Beata von Segebaden, 15, är på jakt efter stickade tröjor och nya jeans. Via sociala medier har de fått information om loppmarknaden och inspirerats av kläderna som visats upp. Det är inte första gången de går på loppis. De brukar besöka olika loppmarknader och second hand-butiker för att hitta unika kläder och prylar.
– Det blir att man väljer att handla second hand för att hitta unika plagg, säger Beata.
Både Ebba och Beata tror att second hand-shopping kan påverka klimatet positivt. De menar att ännu fler ungdomar kan välja att handla second hand om det sprids mer information om det - speciellt på sociala medier. Då kan fler inspireras och välja en mer klimatsmart shopping.
– Man kan visa att man hittar snygga saker här också, säger Beata.
Nyproduktion är dåligt för miljön
Konsumtion är en stor del av människans miljöpåverkan. Enligt naturvårds- och miljöorganisationen Världsnaturfonden (WWF), kommer ungefär två tredjedelar av Sveriges utsläpp från det vi gör i vår vardag - som att shoppa, resa och äta. Våra inköp av nyproducerade varor utgör över 90 procent av all klimatpåverkan från svensk textilkonsumtion. Att tillverka ett kilo tyg kan innebära utsläpp på upp mot 40 kilo koldioxid. Koldioxid är en växthusgas som gör att jordens temperatur stiger, vilket påverkar klimatet negativt. Det används dessutom mellan 5 000 till 30 000 liter vatten under textilproduktionen, vilket blir ett stort problem i de länder där det redan råder vattenbrist.
Loppisbossen
Elisabeth Vanders, 65, även kallad “loppisbossen”, är precis som smeknamnet säger, boss på loppmarknaden. Hon ser till att ta hand om alla som kommer dit, säljare som köpare. Elisabeth har jobbat på loppmarknader i tio år. Enligt henne är återförsäljning av kläder väldigt aktuellt, speciellt ur ett klimatperspektiv. Intresset för konceptet menar hon dessutom ha fått ett uppsving de senaste åren, speciellt bland ungdomar.
– Det är helt rätt i tiden. Och vi har märkt att ungdomarna kommer hit. Det började förra året och de fortsätter välla in här. Så det är kul. Det är inte bara gamla människor, utan alla sorter.
Någon timme senare kryllar det fortfarande av ungdomar vid Olivia och Astrids bord. Högen av kläder har däremot blivit mindre. Det går att anta att många av plaggen har fått en ny ägare och ett nytt liv.




















