Lojens konst väcker reaktioner: ”Jag älskar när folk blir arga”
Publicerad
Konstnären Lojen har ända sedan hennes första tavla, föreställande en pojke som hänger sig i en ballong, väckt starka reaktioner. Att provocera är inte målet, men för henne är det viktigt att konsten väcker något hos de som ser den.
– Jag älskar när folk blir arga, säger Lojen.
Tavlor på Lojens utställning.
Foto: Tyra Karlsson
Stora, färgglada tavlor pryder väggarna i en liten lokal i Vasastan i Stockholm. Det är högt i tak och aprilsolen släpps in genom två fönster och en dörr som står på vid gavel. Mellan tavlorna sitter små pappersbitar upptejpade. Det är utskrivna kommentarer som konstnären Lojen fått på sociala medier. Vi befinner oss på hennes första egna utställning.
Vad fick Lojen att börja måla?
Lojen växte upp i ett hem där väggarna, likt på hennes utställning 20 år senare, var täckta av konstverk. När hon var hemma hos kompisar och såg att deras väggar istället fylldes av familjefoton och teckningar kände hon sig annorlunda, och hon hatade tavlorna hennes konstintresserade pappa valt ut. Trots det tror hon att hennes egna konstintresse, som kom långt senare, har influerats av att hon under sin uppväxt omringades av speciell konst.
Lojen målade sin första tavla i gymnasiet. Hon och hennes klasskamrater hade fått i uppgift att måla en tavla inspirerad av den svenska konstnären Linn Fernström. Andra målade träd och fåglar. Lojen målade en liten pojke som hängde sig i en ballong. Efter att den ställts ut blev hon snabbt kontaktad av rektorn. Tavlan behövde tas ner. Den hade väckt för många negativa reaktioner.
– Där hände något i mig. Är det inte det som är konsten, att den väcker något hos folk?
Idag är Lojen 24 år gammal och har sedan den där tavlan i gymnasiet aldrig slutat måla. Tidigt i sitt konstnärskap började hon lägga upp sin konst på sociala medier. Direkt fick hon mycket respons, och många imponerades av vad hon gjorde.
En av kommentarerna som satt upptejpade på Lojens utställning.
Foto: Tyra Karlsson
Gillar att göra folk obekväma
Såklart motiveras Lojen mycket av den positiva responsen. Men, den negativa gör henne inte heller direkt omotiverad.
– Nej, nej, nej. Jag älskar när folk blir arga. Jag vet ju vad jag gör med mina motiv.
Lojen har själv stört sig på hur platt och känslolös en del konst kan vara. Hur man kan gå in på en utställning, titta runt, känna absolut ingenting och sen glömma allt så fort man lämnat lokalen. Den typen av upplevelser väcker tankar kring vad hon faktiskt hade velat se.
Hon har alltid gillat att göra andra obekväma, att fråga vad folk tjänar, vad de röstar på. Det har nu översatts till att göra konst som gör folk lika obekväma som den typen av frågor.
– När jag visar min mamma något jag funderar på att göra och hon säger ”Det där, det vet jag inte.”, då känner jag alltid: Det här måste jag göra.
Lojen.
Foto: Privat
Att vilja väcka känslor med sin konst är inte något nytt. Historiskt sett har många konstnärer använt sig av sitt uttryck för att synliggöra identitet och ifrågasätta normer. Frida Kahlo är en av många kända konstnärer som i sina verk blandade det personliga med det politiska. Hennes porträtt väcker på grund av dess känslosamma, symboliska och djärva uttryck än idag starka reaktioner. Att använda ett så direkt uttryck att det blir omöjligt för besökaren att lämna en utställning oberörd behöver inte vara att provocera för sakens skull.
För Lojen grundar sig valet snarare i att hon själv dras till det chockerande och lite osmakliga. Därför vill hon porträttera det. Den politiska undertonen som finns i några av hennes verk är inte ett sätt att driva en politisk agenda. Identitetspolitik, och att döma ut en person som ond eller god baserat på vad de röstar på, är inget som intresserar henne. Att måla vad hon målar och gå emot jantelag på det sättet hon gör menar hon dock kan vara en form av aktivism i sig. Men det är inget medvetet. Hon målar bara vad hon vill måla.
Lojenarts ”Holy”.
Foto: lojenart.com
Vad är det som provocerar?
Vad folk provoceras av tror Lojen helt enkelt är vad de ser, konstens motiv, snarare än något bakomliggande budskap. För ett par år sen målade hon Jesus iklädd en tröja där det stod “I <3 SLUTS”, och fick mycket kritik. För Lojen var tavlan ett sätt att dra ett redan accepterat koncept till sin spets. Med det menar hon att många kristna kan stå bakom att Jesus älskar alla. Inklusive prostituerade. Men när de ser vad de står bakom porträtteras på ett så tydligt sätt blir de obekväma.
– Jag tror att de helt enkelt ser motivet och tänker: Vad fan är det här?
Inte skrämd av kritiken
Lojen hoppades att någon skulle dyka upp på hennes utställning och vara arg. Men det hände inte. Det var några som berättade att de hade svårt för specifika tavlor. Någon berättade att han köpt en av hennes mest kritiserade tavlor och att hans sambo och barn hatar den.
– Då kände jag mest, perfekt!
Lojen framför hennes kollektion ”Cereal killer”.
Foto: Privat
Till unga konstnärer
Lojen vill uppmana unga konstnärer att måla vad de själva hade velat se, eller vad de helt enkelt vill måla.
– Måla inte något för att du tror att det går hem hos din publik, att det kommer få likes eller för att du tror att det kommer sälja. Måla det du tycker om att måla!