Drottning Kristina, en uppstoppad häst eller en kröningsdräkt från 1700-talet – allt kan bli till memes enligt Livrustkammaren. Museets Instagram-konto har nyligen nått 120 000 följare, framförallt tack vare kungliga memes. Men det främsta syftet är inte att locka besökare, förklarar museiintendenten Jonas Lindwall som är en av personerna bakom succén.
– Det som händer på internet händer på internet.
Livrustkammaren, ett av Sveriges allra äldsta museer med anor från 1628, är kanske Sveriges modernaste museum på sociala medier. Trots att museet är en statlig myndighet, varvas bilder från samlingarna med memes, humor och quiz. Nu har Instagram-kontot växt till 120 000 följare, och framgångsreceptet är att släppa idén om att inläggen ska locka folk till museet.
– Vi började använda oss av sociala medier som en pedagogisk arena istället för ett verktyg för att få folk att komma hit till Livrustkammaren, säger intendenten Jonas Lindwall.
Det hela började med att han en dag provade att göra en meme om Livrustkammaren. Den gick hem hos museichefen och de publicerade inlägget på sociala medier.
– Där märkte vi vilket genomslag det fick, för direkt började det hända saker, förklarar Jonas Lindwall.
Vi vill ju finnas i ditt flöde
Målsättningen med Instagram-kontot är att nå ut till folk som kanske inte har så stora kunskaper om Sveriges kungliga historia, förklarar Jonas Lindwall. Genom memes kan de sätta museets samlingar i en ny kontext med förhoppningen att fler får upp ögonen för Gustav II Adolf och hästen Streiff till exempel.
Trots att kontots främsta syfte inte är att locka fler till museets lokaler menar Jonas Lindwall att de ändå vill att sociala medie-närvaron ska leda till att du tänker på Livrustkammaren när du väljer årets museibesök.
– Vi ska inte sticka under stol med att vi också har ett ”top of mind-tänk”. Vi vill ju finnas i ditt flöde, säger Jonas.
Det dök upp nazistpropaganda i våra flöden
Alla älskar inte internetskämt om kungligheter. Jonas Lindwall berättar att Livrustkammaren inte får jättemånga internettroll, men ibland dyker de upp. En del förstår inte skämten och andra tycker inte att det är okej att skämta om kungar. De mer allvarliga trollen syns bara till en gång om året – i samband med Stockholm Pride där Livrustkammaren deltar.
– Första gången det skedde var vi inte riktigt beredda på det. Då dök det upp nazistpropaganda i våra flöden, och det får ju inte vara där.
Nu har de en beredskap inför sådana händelser, förklarar Jonas Lindwall.
Myndigheter gillar memes
Andra myndigheter som Transportstyrelsen och Försäkringskassan har varit intresserade av Livrustkammarens meme-resa.
– Det kanske är lite svårare för dem att ha det greppet. Men det finns ett intresse i alla fall, säger Jonas Lindwall.
Eftersom Livrustkammarens uppdrag är att sprida kunskap och upplevelser om museets kulturarv fungerar humor som ett verktyg.
– Man lär sig jättemycket av det här egentligen. Det är ett annat sätt än att man bara rabblar upp text och årtal.