Har du provat något av alla gratisspel som finns till smartphones och PC? Då har du säkert stött på lootlådor, digitala lådor med slumpat innehåll som säljs för riktiga pengar, så kallade mikrotransaktioner. Lootlådor blev ett hett debattämne i höstas när svenska DICEs storspel Star Wars Battlefront 2 drog på sig ett stort nätuppbåd för att ha byggt upplåsningen av innehåll kring dem. Utgivaren Electronic Arts respons till kontroversen i ett inlägg på Reddit kom att bli det mest nedröstade i sajtens historia.
Frågan om lootlådor blev snabbt politisk och flera länders konsumentsskyddsorgan startade utredningar i frågan. Svenska lotteriinspektionen kom fram till att lootlådor inte är lotteri så länge verksamheten inte bedrivs i Sverige och innehållet inte har ett ekonomiskt värde utanför spelet. Hittills har inget spelföretag dömts i Sverige för det lotteriinspektionen kallar ”lotteriliknande moment”.
Koreanska Fair Trade Commission, motsvarande Konkurrensverket och Konsumentverket, ser annorlunda på saken. De dömde i början av april speljättarna Nexon, Netmarble och Next Floor till miljonböter. De tre har bland annat inte vart tydliga nog om oddsen i lootlådorna i deras spel. Totalt uppgår böterna i 7,8 miljoner kronor varav större delen ska betalas av Nexon som speciellt utpekas för ett lootlåde-event i datorspelet Sudden Attack. Enligt KFTC ska spelare ha lurats att tro att de hade samma chans att få alla 16 pusselbitar i eventet när några av dem egentligen hade odds så låga som 0,5%.
Enligt The Korea Herald har KFTC:s dom skapat oro i Koreas spelbransch som nu fruktar att försäljningen av lootlådor kommer minska.