Enligt årsredovisningar från Kista Galleria Holding AB har de under senare år gått med stadig vinst, vilket ändrades drastiskt när pandemin slog till 2019. Året innan gick de med en vinst på ungefär 123,3 miljoner kronor. Men år 2019 gick de med drygt 325 miljoner kronors förlust. Det sjönk ytterligare år 2020, då förlusten landade på över 672,9 miljoner kronor. Pandemins sammantagna kostnad för företaget blev därför omkring en mliljard.
Katja Bolander är centrumchef för Kista Galleria och förklarar i ett mail till Läget att de ekonomiska förlusterna till stor del handlar om att fler började jobba hemifrån under pandemin.
- Då en av våra starka målgrupper är kontorsarbetarna, och Kista är ett stort kontorskluster, så var de en stor utmaning när dessa besökare behövde arbeta hemifrån, vilket påverkade oss och våra hyresgäster hårt, förklarar hon.
Vidare berättar hon att det har gått olika bra för gallerians hyresgäster. Exempelvis har livsmedelsverksamheterna inte drabbats lika hårt som klädbutikerna, skoaffärerna och restaurangerna. Men nu när samhället har öppnat upp igen ser prognosen bättre ut.
- Vi ser en fin ökning varje vecka, vilket våra hyresgäster mår bra av, skriver hon.
En galleria för ungdomarna
Katja Bolander berättar om det som är särskilt attraktivt med just Kista Galleria och vad de har gjort för att tillmötesgå ungdomars behov.
- I 45 år har Kista Galleria varit Järvaområdets kanske viktigaste mötesplats och en knutpunkt för handel och service. Vi har en av Stockholms mest populära Bibliotek där ungdomar verkar dagligen med olika aktiviteter, vi har träningsanläggningar såsom SATS och Nordic Wellness, möjligheten att gå på Bio Filmstaden och O´Learys som erbjuder bowling, gocart och olika spel, skriver hon.
Men det kanske mest unika med gallerians ungdomssatsningar är det så kallade “Jobbtorget” som hjälper unga mellan 16-29 år i Järva med att komma ut i arbetslivet.
-På sommaren genomför vi sommaren på torget för barn och ungdomar, och det gör vi tillsammans med olika kringliggande samarbetspartners och våra hyresgäster. Sedan pågår det olika marknadsaktiviteter under året också som alla är välkomna och delta i, berättar hon.
Vidareutveckling pågår
Hon menar att de ekonomiska utmaningarna under pandemin inte hindrar dem från att rusta upp gallerian, för att möta besökarnas behov.
- 2021 påbörjade vår resa med att skapa en varmare och trevligare miljö med nya faser och sittlounger. I denna resa började vi med vår Foodcourte M.E.E.T som fått en mer inbjudande miljö med grönska och varmare harmoniska färger. Kistagången har fått sin facelift med nya fasader, belysning och sittlounger. Under 2021 öppnade flera nya aktörer, såsom Emelie Choco, Brödernas, Le Croissant, Nail Democrazy, Synsam Recycling Outlet, Prima Gross, Shami House mfl.
Under våren och sommaren 2022 fortsätter de att utveckla gallerian, och hoppas att fler unga ska behagas av den.
- Bland annat öppnar skobutiken Sketchers under våren, Oh´poke öppnar i större lokaler, en ny Sushi i Foodcourten M.E.E.T. Vår resa med facelift fortsätter i foodcourten M.E.E.T och Modeboulvarden, berättar hon.