Influeraren Katrin Zytomierska fortsätter att bryta mot lagen, anser Konsumentombudsmannen (KO). Zytomierska, med det egna varumärket Clean Eating, dömdes 2020 för dold marknadsföring. Hon hade inte angett att inläggen i sina sociala medier var reklam för varumärket.
– Att arbeta med dold marknadsföring är både oärligt mot följarna och bryter mot marknadsföringslagen, säger Pär Magnusson, processråd vid KO i ett pressmeddelande.
Kan behöva betala
Nu vill KO att hon betalar vite på en miljon kronor för bolaget och 250 000 kronor för influeraren själv. KO tycker alltså att hon återigen brutit mot lagen genom inlägg om varumärket i sociala medier.
Vite fungerar inte som böter, utan läggs som ett hot inför framtiden. Om domstolen håller med KO om att företaget och influeraren återigen brutit mot marknadsföringslagen, kan domstolen döma att hon nu ska betala summorna.
– Influerares sociala medie-konton består av en blandning av personliga inlägg och reklam för olika produkter. Därför är det viktigt att de tar ansvar och tydligt visar följarna vad som är reklam, det vill säga något de får betalt för att säga eller visa, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.
Hon är inte ensam