– Modeller som marknadsför på Instagram är ofta väldigt smala, säger Dilara Soyal som går andra året vid Rinmangymnasiet i Eskilstuna.
Hennes vänner Alice Sjöberg och Ester Aav berättar att de har sett att en del företag har börjat dra ner på stora storlekar och att det har väckt debatt. De berättar att sociala medier påverkar mycket. Men inga specifika influencers. Alla har rätt att visa sin kropp, samtidigt förstår de att vissa kan triggas av influencers bilder. De gläds inte av ”size zeros” comeback.
– Det känns dåligt, vi hade ju kommit en bit på vägen, avslutar Alice Sjöberg med.
Trender kommer och går
Olika trender går i omgångar. Paula von Wachenfeldt som är docent inom modevetenskap vid Stockholm Universitet berättar att trender avlöser varandra. Under 2023 var det till exempel ”the clean girl look”, där man skulle sminka sig minimalistiskt för att åstadkomma ett ”naturligt” utseende. Samtidigt pågick ”mob wife”-trenden som var precis tvärtom, där gällde det istället att ha mycket smink, smycken och gärna leopardmönster. Paula von Wachenfeldt berättar att det är bilder på sociala medier, främst Tiktok, som bidrar till smalhets. Hon säger att modeföretagen har ett stort etiskt ansvar som de ibland inte tar, och att influencers har nästan ett ännu större ansvar.
Ett etiskt ansvar
Ängla Hedén går på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna och berättar att Tiktok och Pinterest är källor som hon får inspiration ifrån. Hennes kompisar håller med, men de berättar att de inte får inspiration av influencers, utan snarare från personer i deras ålder. Stora influencers gör reklam för märken som inte är i tjejernas prisklass, och därför blir de inte så påverkade av den typen av reklam. Paula von Wachenfeldt förstår tjejernas resonemang, men menar att influencers påverkar stilen trots att man inte har råd med kläderna de marknadsför.
– Även om du inte köper influencers kläder eller produkter så följer du dem och ser hur de beter sig. Det borde finnas yrkesetiska regler som de måste rätta sig efter.
Enligt henne tar influencers inte sitt etiska ansvar och har stora plattformar där de sprider bilder som inte borde vara accepterade.
Det blir taget ur sitt sammanhang
Tjejerna vid Rekarnegymnasiet tycker att det är tråkigt att ”size zero” kommit tillbaka och att alla ska ha rätt att se olika ut. De påstår att de inte blir påverkade av sociala medier men de förstår att andra blir det.
– Man ser att folk redigerar sina bilder och det bidrar till hets, berättar Elin Lindblom.
Alva Nyström fyller i att allt blir taget ur sitt sammanhang, för man väljer alltid den bästa bilden. De andra nickar.
Trender kommer och går, samma med ”size zero”. Unga påverkas av sociala medier och medger själva att det är en stor inspirationskälla som kan ge upphov till hets. När det pratas om att alla borde vara stolta över sin kropp, har man då med i beräkningen att det kan sprida ett ohälsosamt ideal?
Behöver du stöd för ätstörningar?
Stödlinje Frisk & fri: 020 – 20 80 18
_https://www.friskfri.se/fa-stod/_