Hanna slog igenom på Tiktok: ”Rädd för ett förbud”

22-åriga Hanna Rosenmüller har fått stor uppmärksamhet för sin musik och över 100 000 visningar på Tiktok. Samtidigt pågår en het debatt kring appen, vars framtid är osäker.

– Om Tiktok inte hade existerat hade jag stått och trampat, säger Hanna till Läget.

Hanna älskar att skriva låtar.
Hanna älskar att skriva låtar.

Hanna Rosenmüller plinkar på sin gitarr. Oftast sitter hon på sängen och filmar till Tiktok. På väggarna hänger slitna affischer på världskända artister som David Bowie och Freddie Mercury.

På Hannas vägg hänger affischer på världskända artisterna David Bowie och Freddie Mercury.
På Hannas vägg hänger affischer på världskända artisterna David Bowie och Freddie Mercury.

Hanna är 22 år. Ända sedan hon var liten har hon velat jobba med musik.

I början fick hon några hundra visningar på sina klipp. En dag i december förra året förändrades allt. När hon publicerar en cover av en känd låt av Benjamin Ingrosso, stiger visningarna. Plötsligt ringer en vän till Hanna. Hannas hjärta slår snabbare. Benjamin har delat videon på Instagram.

– Benjamin satte mig på marknaden, säger hon.

Efter det har möjligheterna rasat in. Hon har med hjälp av en producent spelat in egen musik. Nu väntar hon på att bli signad av ett skivbolag.

Hanna berättar om dagen hennes musikkarriär förändrades.
Hanna berättar om dagen hennes musikkarriär förändrades.

– Tiktok har blivit en central del av musikindustrin, säger Anders Reuter, lektor i musikvetenskap vid Lunds universitet.

Tiktok är inte bara ett socialt media, utan också en musikplattform, där vem som helst kan sprida sin musik. Appens musikanvändning har väckt starka reaktioner i musikindustrin. I januari i år tog skivbolaget Universal bort alla videor i appen som kopplas till skivbolagets musik.

Anders Reuter ser en stor förändring i hur musiktrender skapas. Förr var det den traditionella musikindustrin i form av till exempel skivbolag som bestämde trender. Idag uppstår trender på sociala medier.

Sommaren 2022 fick Kate Bush nästan fyrtio år gamla hit Running Up That Hill en nytändning. Låten var med i en populär tv-serie. Med hjälp av Tiktok-klipp blev låten viral. Kate Bush tjänade miljoner på bara några veckor. Detta menar Anders Reuter, är ett exempel på vilken enorm påverkan Tiktok-trender har på musikbranschen.

Andra artister som Mitski, Billie Eilish, Olivia Rodrigo och PinkPantheress har gemensamt att deras varumärke delvis bygger på en nära relation till fansen. Lyssnaren får känslan av att kliva in i artistens värld, i deras privatliv.

– Tiktok är en central del i den här processen, säger Anders Reuter.

Har jag följare för att jag är omtyckt?

Hanna berättar att hon försöker skapa en känsla av närhet till sin publik. Vara relaterbar och genuin. Hon spekulerar kring var gränsen går mellan att vara genuin och att försöka vara relaterbar för att få fler följare. Hon tror att många musikartister använder sig av ett speciellt ”Tiktok-språk” i form av trender för att kommunicera och anknyta till sin publik.

– Exempelvis kan man skriva med små bokstäver, använda ett speciellt sound, vara lite självdeppressiv eller sarkastisk.

Hanna berättar att hon vill framstå som en vanlig person, även om hon ibland inte känner sig som en.

– Jag vet inte om jag har följare för att jag är omtyckt egentligen eller ifall det mest är att jag är relaterbar och avslappnad. När blir det för genomskinligt att man inte är som vanligt folk? Även jag kommer sitta i en studio och producera musik. Det är något utöver det vanliga och det kan bli konstigt om man låtsas som att det inte är så.

– Jag säljer min musik, men också en del av mig själv. Man blir en vara, säger hon.

Hanna ställer upp sin mobil för att filma ett videoklipp.
Hanna ställer upp sin mobil för att filma ett videoklipp.

Enligt Anders Reuter har linjen mellan producent och konsument suddats ut. Tiktok är unikt på så sätt att appen kombinerar bild, video, ljud, musik och dans. Det skapar en intim relation till musiken och artisterna.

– Tiktok är en konstig blandning av producenter och konsumenter. På ett sätt bestämmer konsumenter, då de är en direkt del av den producerade musiken.

Han ser både positivt och negativt på den digitala utvecklingen.

Det har pågått bråk om appen under lång tid. Kritiker hävdar att Kina styr appen, eftersom den ägs av ett kinesiskt bolag, och att det finns risk för övervakning och politisk påverkan. Tiktok säger själva att Kina inte övervakar genom appen. Enligt dem har de inte någon kinesisk agenda. Trots det funderar USA:s president Joe Biden på att förbjuda appen. Det finns de som vill se ett Tiktok-stopp även i EU och Sverige.

Anders Reuter tror att korta videoklipp är här för att stanna. Även om Tiktok försvinner. I så fall tror han att det kommer dyka upp liknande appar och att musikbranschen kommer att förhålla sig till det.

Hanna tycker att appen är mer skadlig än gynnsam. Samtidigt vill hon leva på sin musik och bli känd. För att lyckas med det är Tiktok den bästa möjligheten.

– Om Tiktok inte hade existerat hade jag stått och trampat.

Ämnen i artikeln
Mer från: Kultur
Mer från Nyheter