Fast fashion industrins brister avslöjas av coronapandemin

Kommer coronapandemin innebära slutet för Fast fashion bolag? Om klädföretagen tvingas arbeta i långsammare takt, kan Fast fashion som är ansiktet utåt för branschens desperation efter snabbhet och trender, upphöra? Oavsett verkar en förändring vara nyttig.

Praktikanter arbetar på Snowtex klädfabrik i Dhamrai, nära Dhaka i Bangladesh.

Fast fashion hänvisar till billiga, massproducerade kläder som replikerar de senaste trenderna. På grund av konsumenternas ständiga efterfrågan om mer kläder för billigare priser skapas ett lopp om att nå botten i såväl pris som kvalité. Detta innebär ett enormt tryck för fabrikerna som tillverkar plaggen. Den bristande kvalitén, arbetsmiljön och hållbarheten gör att Fast fashion minst sagt är skadligt för omvärlden både socialt och ur miljösynpunkt.

Slow fashion handlar om att shoppa kläder som är hållbara. Det är motsatsen till Fast fashion och innebär därmed att såväl produktionen som konsumtionen av kläder sker hållbart och långsamt. Det handlar bland annat om att sträva efter rättvisa arbetsförhållanden, minskade miljöskador och att konsumenten ska kunna använda plaggen länge utan att de går sönder eller går ur tiden.

Fast fashions fall?

I samband med den rådande coronapandemin har många klädbutiker nu gått i konkurs. Viruset verkar medföra särskilt negativa konsekvenser för Fast fashion bolag. Enligt uppgifter från Bangladesh Garment Manufacturer and Exporters Association (BGMEA) har Bangladesh behövt hantera flera avbeställningar av klädmärken och i slutet av mars avbröts 2,81 miljoner dollar i arbetsorder till omkring 1 025 fabriker i landet. Bangladesh är störst i världen efter Kina när det kommer till export av kläder och kommer troligtvis drabbas hårdast av krisen som slår mot Fast fashion industrin.

Klädkedjan Flash i konkurs

Flash är en modekedja vars första butik öppnades år 1968 i Lund och som nu finns på 68 platser i Sverige och Danmark. Coronapandemin har tvingat kedjan att gå i konkurs och Sara Ek, butikschef på Flash i Kalmar var inte beredd på företagets fall.

– Jag hade ingen aning om att vårt företag var så skört. Det har varit en turbulent tid. Som att åka berg och dalbana, säger Sara Ek.

Enligt Flash hållbarhetsrapport (2018-2019) produceras bolagets kläder främst i Asien där Kina står för 70 procent och Bangladesh för 26 procent.

Behövs det en förändring av modekedjan Flash?

– Jag tror att vi kommer gå tillbaka till små butiker i stadskärnor istället för i köpcentrum när coronapandemin är över och det är den förändringen jag tror behöver göras. Jag tror på en blandning av modebutiker. Den ena behöver inte utesluta den andra, säger Sara Ek.

En nyttig förändring

I boken Fashionopolice: The Price of Fast Fashion and the Future of Clothes skriver författaren Dana Thomas om det bristande fabrikssystemet bakom Fast fashion. Dana Thomas var en av modeexperterna som såg Fast fashions fall och behovet av en förändrad bransch redan innan coronapandemins utbrott.

– Fast fashion behöver regleras, allvarligt regleras. Man kan bara hoppas på ett stort demokratiskt svep, men då kommer det bli en sådan röra. Det sista du tänker på är klädindustrin, även om det är så viktigt för ekonomin, säger Dana Thomas till magasinet GQ.

Slow fashion på Selvage

Ett stenkast från Flash ligger klädbutiken Selvage som säljer lyxiga, hållbara och samtida varumärken. Malcolm Sanchez Adolfsson, är butiksbiträde och beskriver att butiken strävar efter Slow fashion.

– Varumärkena som vi säljer produceras främst i Europa och för oss kommer kvalitén före låga priser, säger Malcolm Sanchez Adolfsson.

På Selvage är det inte samma flöde som innan coronapandemin och försäljningen har gått ner, men Malcolm Sanchez Adolfsson berättar att fler än väntat ändå kommer och köper kläder för att gynna verksamheten.

– Jag hoppas att flera butiker börjar planera sina inköp noggrannare. Det är ofattbart att det ska krävas en pandemi för att Fast fashion bolag ska inse vikten av hållbart mode. Jag hoppas att konsumenterna stöttar företag som oss istället för att falla för rabatter och erbjudande som många nu skyltar med i ren desperation, säger Malcolm Sanchez Adolfsson.

Ämnen i artikeln
Andra läser just nu
Mer från: Nöje
3 min

Gingerjompa berättar om hur det är att vara TikTokare

Play Läget har följt den svenska influencern John Hedin, också känd som Gingerjompa, när han intervjuar människo...

Fightingspelsträffar - den moderna arkaden

Play öreningen LightDash träffas varje vecka i en brädspelsbutik för att spela fightingspel. Men varför ses fysi...

2 min

Vad är grejen med selfiemuseum?

Play Läget undersöker den nya trenden.

Fem anledningar att åka till Stockholm i sommar

Nöje Huvudstaden har någonting för alla.

Tiktok-Stjärnans student

Nöje Studentdagen för Sveriges gymnasieelever födda år 2003 är runt...

Gratis grejer i sommar-Stockholm

Nöje Är du ung och ska spendera sommaren i soliga Stockholm? Då finns det mycket kul att göra utan att slösa en ...

Mer från Läget
1 min

Bli en klimathjälte genom att få maten att hålla längre

Play Varje år slängs tonvis av maten vi köper. Ofta är det för att ...

3 min

Gingerjompa berättar om hur det är att vara TikTokare

Play Läget har följt den svenska influencern John Hedin, också känd som Gingerjompa, när han intervjuar människo...

3 min

Spelmissbruk: ”Börjar som spännande och kul”

Spelmissbruk blev klassat som en sjukdom i Sverige år 2017.

Fightingspelsträffar - den moderna arkaden

Play öreningen LightDash träffas varje vecka i en brädspelsbutik för att spela fightingspel. Men varför ses fysi...

Krympflation - tricket funkar, om du inte ser det

Ekonomi Tycker du också att chipspåsarna med tiden innehåller mer luft...

Så skyddar du din identitet

Krim Läget har intervjuat dataskyddsexperten Louise Yngström Valde för att få tips om hur man kan undvika att bl...