Det är nästan helt öde på Arlandas terminaler. Det är få plan som lyfter eller landar, inga köer till incheckningsdiskarna och avstängda säkerhetskontroller. Under långfredagen var det bara 7-Eleven som höll öppet.
– På tavlan med avgångar brukar det bara få plats med de flygen som ska gå den närmaste halvtimmen, nu visar den flyg för nästan åtta timmar framåt, säger Mats Eriksson, som har jobbat som flygledare på Arlanda i över trettio år.
Eriksson säger att det var ungefär en månad sedan som allting började stängas ner ordentligt på Arlanda, inklusive flygningarna. Han tror att all linjetrafik har minskat med över 90% från hur det brukar vara. De flygningar som nu görs är de få inrikesflyg som regeringen beordrat måste fortsätta gå, samt diverse fraktflyg och räddningstjänst. Många flygbolag har permitterat nästan all sin personal och det finns risk att vissa av dem går i konkurs.
I vanliga fall jobbar Eriksson och hans kollegor fem åt gången i flygledartornet, med regelbundna pauser för återhämtning och vila. Nu går pauserna åt till att försöka hålla sig vaken.
– Jag brukar säga att en flygledare ska kunna hantera att ha både mycket och lite att göra. Det handlar om stora tempoväxlingar. De bytena finns knappt längre. Men det är fortfarande väldigt viktigt att behålla fokus, säger han.