Förra veckan släppte Transportstyrelsen ny statistik om olyckor med elsparkcykel och ökningen är oroväckande. Elsa Högsveden, 19 år, är en av de 4 476 personer som skadades i en elsparkcykelolycka under 2024.
– Det här kommer påverka mig resten av mitt liv, säger hon till Läget.
Olycksnatten
Natten mellan den 5 och 6 december är Elsa Högsveden ute på middag tillsammans med sina vänner. Hon jobbar långa arbetspass på en bar och vill verkligen ta vara på sina lediga dagar. Ett glas vin blir till två, de går vidare till en bar och avslutar kvällen på en klubb på Östermalm i Stockholm.
– Sen inser vi att det är torsdag. Tågen slutar ju gå om en kvart.
Kompisgänget skyndar sig ner i tunnelbanan men det sista tåget har redan lämnat perrongen. I vanliga fall hade Elsa bokat en taxi, men den här gången föreslår vännerna att de kan ta elsparkcyklar hem. Elsa har aldrig åkt elsparkcykel tidigare, och dessutom är hon berusad - därför erbjuder sig en av kompisarna att skjutsa henne. Sagt och gjort. Elsa hoppar på bakom sin vän och de ger sig av. De kör längs med Birger Jarlsgatan och vidare mot Raoul Wallenbergs torg.
– Då hör jag hur killen som kör mig ropar: “Nu kommer ett gupp!”
Det går fort. Elsa flyger av och landar på kullerstenen. Men med både alkohol och adrenalin rusande genom kroppen så känner hon ingen smärta. Hon tänker bara på hur fånigt det måste sett ut när hon flög av. Elsa kommer upp på fötterna och ber sina vänner att boka en taxi hem.
När Elsa kommer hem öppnar hon taxidörren för att kliva ut - men benen rör sig inte. Hon försöker få tag på sina föräldrar, men de sover och svarar inte när hon ringer. Istället kommer Elsas kollegor till undsättning. De bär ut henne ur bilen. Ingen förstår ännu hur allvarligt skadad hon är. Kollegorna tror att hennes fot är stukad och försöker hjälpa henne att gå själv.
– Då skriker jag som ett djur, säger hon.
Smärtan slår till - det känns som att en eld brinner i höftbenet. Det är en fruktansvärd känsla och det enda Elsa vill göra är krypa ner i sin säng. Kanske kan hon sova bort smärtan? Men vistelsen hemma blir kort. En ambulans hämtar upp henne och på sjukhuset får hon beskedet: höften är bruten.
Vardagen vänds upp och ner och sabbatsåret blir inte som planerat. Elsa firar nyår ensam hemma, sommarresan till Portugal ställs in och danslektionerna kan hon inte längre gå på. Istället väntar två år av rehab.
Ny statistik
Den 3 april släppte Transportstyrelsen ny statistik om antalet olyckor med elsparkcykel. Trenden är oroväckande. Under 2024 omkom fem personer och 4476 personer skadades i elsparkcykelolyckor. Det är en ökning på 30 procent jämfört med året innan. Hälften av alla olyckor drabbar personer under 25 år, men den största ökningen syns bland barn och ungdomar upp till 18 år.
– Vi har inte hunnit analysera olyckorna i detalj och vet därför inte varför ökningen av olyckor bland unga är så stor, säger Khabat Amin, statistiker och trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen.
Elsparkcyklar räknas enligt lag som cykel och det är därför krav på att bära hjälm tills dess att man är 15 år. Men enligt Khabat ser man alldeles för få barn använda hjälm i trafiken.
– Jag längtar efter att få springa, och jag hatar egentligen att springa.
Idag har det gått lite mer än fyra månader sedan Elsa Högsveden var med om olyckan. Hon stödjer sig fortfarande på kryckor och kan inte sitta ner för länge utan att hon får ont. Men trots höftskadan ser hon ljust på framtiden. Hon längtar tills dagen då hon får dansa igen och har planerat att börja plugga till hösten.
– Snälla, åk inte elsparkcykel när du är full. Åk inte två. Åk inte alls. Jag förstår att många tänker att risken för att en olycka sker är liten - men det tänkte jag också.
Läget har sökt ett av uthyrningsföretagen för en kommentar gällande säkerhetsåtgärder, men har inte fått svar.