El Sistema – Musik för alla

Att hålla på med musik ska vara gratis. I alla fall om du frågar initiativtagarna till musikprojektet El Sistema. En plats där alla ska vara välkomna, för att tillsammans kunna skapa magi med instrumenten. "Musiken är en livsstil", säger Ines Cukic, 12.

Dirigenten Ron Davis Alvarez var en av El Sistemas första elever i Venezuela. Nu jobbar han i Sverige, med förhoppningen att fler ska förälska sig i musiken som han gjorde.
Dirigenten Ron Davis Alvarez var en av El Sistemas första elever i Venezuela. Nu jobbar han i Sverige, med förhoppningen att fler ska förälska sig i musiken som han gjorde.

Ron Davis Alvarez lyfter upp armarna. Surret som gått mellan cellisterna och kontrabasisterna upphör. Stråkar lyfts snabbt upp mot strängarna. Klarinett, alt-fiol, valthorn och triangel. Alla är på plats. Men det är tyst. Knäpptyst. Åtminstone i de sekundrar som går innan Alvarez sänker armarna igen, och påbörjar den dans som instrumenten lydigt följer. "Natt på Blåkulla" av Mussorgskij. Det är det de spelar idag. Men vilka är ”de”?

Musikanterna som samlats är El Sistemas orkester i Södertälje. Vi befinner oss i deras lokaler i Hovås, där de har sin lördagsorkester. Här spelar ungdomar i olika åldrar tillsammans, när de inte har sina individuella lektioner under veckan. Denna lördag är de som samlats i åldrarna 10-15 år. Ett drygt trettiotal elever, som här får plats att utveckla sina musikaliska färdigheter, helt gratis.

Danylo Dranov, 11, på fiol, Ines Cukic, 12, på klarinett, Jessica Gourie, 12, på klarinett och Sanar Shanshal, 12 på fiol har spelat i El Sistema i flera år. För dem innebär musiken ett sätt att utrycka sina känslor på.
Danylo Dranov, 11, på fiol, Ines Cukic, 12, på klarinett, Jessica Gourie, 12, på klarinett och Sanar Shanshal, 12 på fiol har spelat i El Sistema i flera år. För dem innebär musiken ett sätt att utrycka sina känslor på.

Ines Cukic, 12, som spelat klarinett i tre år, menar att musiken ger utlopp för olika känslor.

– Musiken är typ ens livsstil nu, säger hon.

– Jag bytte skola, och mina vänner som jag var med spelade instrument. Det lät roligt och så började jag också här, säger Sanar Shanshal, 12, som spelar fiol.

El Sistemas lokaler i Hovås, Södertälje.
El Sistemas lokaler i Hovås, Södertälje.

43 år har gått sedan dirigenten José Antonio Abreu grundade musikprojektet El Sistema i Venezuela. I ett garage samlade Abreru elva musiker för att bilda projektet som kommit att hyllats världen över, och initiativet har bland annat gett honom Polarpriset och Unescos internationella musikpris.

Idag finns El Sistema i 65 länder, och 2010 öppnade den första El Sistema-skolan i Sverige, då i Göteborg. Idag finns den på 35 platser i landet, framför allt i områden där barn och unga inte är självklart delaktiga i kulturlivet och inte kommit i kontakt med den svenska kulturskolan tidigare. Runt 8 000 barn och deras familjer deltar idag i El Sistema Sverige.

En av dem som jobbar med projektet i Sverige är dirigenten Ron Davis Alvarez. Han var själv en av El Sistemas första elever när det precis hade startats i Venezuela.

– För mig är El Sistema som en stor familj, för jag växte själv upp i den, säger han till Läget.

Alvarez fortsätter:

– Musik är som ett universellt språk, alla kan kommunicera med varandra.

Cellisten Sandra Noel Sammak, 13, håller med.

– Alltså, man kan ju tolka musik på olika sätt. Vissa kan ju tolka det på kärlek. Man kan spela musik när man är ledsen, eller när man är kär. När man är glad, när man är arg.

Cellisten Sandra Noel Sammak, 13 och kontrabasisten Gabriel Khajo, 15, har båda spelat i sex år.
Cellisten Sandra Noel Sammak, 13 och kontrabasisten Gabriel Khajo, 15, har båda spelat i sex år.

– El Sistema kom till vår skola. En dag så gick jag in i skolbiblioteket och så ba 'oj, här var det instrument', och så helt plötsligt så skrev man under och nu är jag med här, haha, säger kontrabasisten Gabriel Khajo, 15.

Han fortsätter:

– Jag gillar det här. All stress från skolan, hemmet, alltihop, här bara 'pouf', försvinner det.

Vid lunch bjuds eleverna på pizza. Men även under lunchen och i korridorerna pratas det om musik.

– Mitt favoritstycke är "Blåkulla", säger Gabriel.

– Mitt är Pirates of the Caribbean, svarar Sandra.

När lunchen är slut fortsätter det noggranna övandet i separata rum för varje instrument. Varje detalj i styckena ska spelas om och om igen, tills de låter helt rätt.

– Disciplin! Fokus! Energin är bra, men kanalisera den, hör man Ron Davis Alvarez ropa, samtidigt som han ständigt ger beröm åt orkestern.

– Det här är både ett musikaliskt och socialt projekt. Det handlar om hur man kan använda musik, för att utveckla sig själv som person, menar han.

Mirabelle Markous, 14, tvärflöjt, Marina Karroni 13, valthorn och Merjam Fenon, 14, fiol menar att musiken hjälper dem i vardagen.
Mirabelle Markous, 14, tvärflöjt, Marina Karroni 13, valthorn och Merjam Fenon, 14, fiol menar att musiken hjälper dem i vardagen.

– Det känns som att man blir smartare. Det blir lättare att plugga i skolan, man blir typ lugnare. Man stressas inte så mycket, säger Mirabelle, 14 , Marina, 13, och Merjam, 14, om musikens betydelse i deras vardagsliv.

El Sistema musikelever. Foto: Naomi Lamothe Berisha

El Sistema i Södertälje är en förebild för hela landet, menar Ron Davis Alvarez. De samarbetar bland annat med Kungliga Filharmonikerna, som besöker eleverna och spelar tillsammans med dem.

– Här respekterar de verkligen barnen. Och barnen respekterar dem tillbaka. De spenderar så mycket tid med barnen. Och det är gratis. När barnen är här vet man att de tas hand om, säger Emilija Cukic, som har två barn i El Sistema.

Den sista tonen av Mussorgskij ljuder ut genom korridorerna i den kala lokalen. Men det är inte den sista tonen för dagen.

– Nu ska vi spela Brahms, säger Ron Davis Alvarez.

– Åh, äntligen något kul, utropar en av violinisterna.

Ämnen i artikeln
Mer från: Nöje
Mer från Läget