”Du vill känna dig trygg men också ge bra service”

Kassabiträdet Aislinn Dowling bakom plexiglas som satts upp för att skydda henne från att bli smittad av det nya coronaviruset.
Kassabiträdet Aislinn Dowling bakom plexiglas som satts upp för att skydda henne från att bli smittad av det nya coronaviruset.

Mataffärerna måste hållas öppna trots coronapandemin. Plexiglas och striktare städrutiner är några av de åtgärder som livsmedelsbutikerna har vidtagit för att skydda sin personal.

– Det känns mycket bättre nu, säger kassabiträdet Aislinn Dowling.

Trots coronapandemin är mataffärerna öppna som vanligt. Kassabiträden möter hundratals människor varje dag och är därför utsatta för en stor smittorisk. För att skydda sin personal har flera affärer vidtagit åtgärder. Till exempel har man satt upp plexiglas framför kassan för att reducera smittorisken mellan kassabiträden och kunder.

– Jag blev jätteglad när de satte upp skivan. Den omsluter hela kassan så jag känner mig som i en kokong där ingen kan nå mig, säger kassabiträdet Aislinn Dowling som arbetar på Coop i Skarpnäck.

Aislinn Dowlings känsla av trygghet bakom skärmen är delvis befogad.

– Plexiglasskärmar kan absolut ha en viss effekt. Det är en barriär som fungerar som ett visir. Har kunden coronaviruset kan det minska smittspridningen, säger Lars Engstrand professor i smittskydd på Karolinska institutet.

En annan åtgärd som vidtagits på Coop Skarpnäck är att personalen måste bära plasthandskar, men Lars Engstrand varnar för att handskar medför en falsk trygghet.

– De allmänna råden är bättre: tvätta händerna ofta, undvik att röra sig vid ansiktet och håll distans. Det är bättre än både handskar och munskydd, säger han.

Aislinn Dowling är nöjd med åtgärderna som vidtagits. Däremot oroar det henne att vissa kunder inte följer rekommendationerna utfärdade av Coop, till exempel att hålla avstånd, något som kan vara svårt i en liten butik.

– Vi har gjort vår del, om kunderna kan göra sin skulle det vara jättebra, säger Aislinn Dowling.

Butikschefen på Coop Skarpnäck, Tony Olaussen, har bett sin personal att avvisa kunder som visar tydliga sjukdomssymtom. Han tror att det gör att både personalen och kunderna känner sig mycket tryggare.

– Responsen har varit mest positiv. Den som blir avvisad blir självklart sur, men resten av kunderna blir glada och tacksamma, säger han.

För Aislinn Dowling är det inte ett enkelt beslut att neka en kund tillträde.

– Det är en svår avvägning. Du vill känna dig trygg men samtidigt ge bra service. Även om det är fullt rimligt att be någon med symptom att lämna butiken känner man sig dum, säger hon.

Tony Olaussen är beredd att vidta ytterligare åtgärder om situationen skulle förvärras. Till exempel att stänga butiken under rusningstid för att undvika trängsel. Han har också köpt in mer skyddsutrustning till personalen.

– Vi skulle kunna klä oss i både skyddsmasker, skyddsglasögon och skyddsrockar, men vi är inte där än. Det är i värsta fall, säger Tony Olaussen.

Ämnen i artikeln
Mer från: Personligt
Mer från Läget