Det digitala tidningsläsandet ökar

Readly redovisar ökning av prenumeranter i sin kvartalsrapport

Företaget Readly redovisar en ökning av både intäkter och prenumeranter i sin kvartalsrapport.

Readly AB presenterar ett kvartal med fortsatt tillväxt och ökade intäkter, det visar kvartalsrapporten som släpptes idag. Tillväxten av antal betalande prenumeranter ökade med 37 procent och drev intäkterna, som ökade med 32 procent. Readly är det ledande företaget inom ”all-you-can-read”-prenumerationer i Europa.

Dagstidningar ökade läsengagemanget

Readly har under perioden ökat sitt utbud av dagstidningar och tagit in fler förlag. Totalt finns nu 34 dagstidningar från sex länder på plattformen. Lanseringen av fler dagstidningar på plattformen har ökat läsengagemanget hos användarna och prenumeranter som använder Readly på daglig basis har ökat.

Lästiden per månad för dagstidningar ökade med 40 procent jämfört med föregående kvartal och 38 procent av läsarna uppgav i en undersökning att de använder Readly för att få tillgång till kvalitativ journalistik.

Partnerskap och marknadsföring stor del av både intäkter och kostnader

Under kvartalet inleddes 26 nya partnerskap. Enligt Readlys vd Maria Hedengren beror den ökade tillväxten delvis på att man stärkt samarbetet med andra företag och satsat hårt på marknadsföringen. Marknadsföringskostnaderna var högre jämfört med samma kvartal 2020.

— Den starka utvecklingen drevs främst av framgångsrika partnersamarbeten och optimering av våra marknadsföringskanaler. Vi ser stora tillväxtmöjligheter på vår marknad som kännetecknas av låg penetrationsgrad och som drivs av starka trender som digitalisering, hållbarhet och att konsumenter i allt högre grad vill ha mer tillförlitliga källor till information, säger Maria Hedengren, vd på Readly. — De högre marknadsföringskostnaderna i kvartalet var enligt plan och vi kommer fortsätta att investera i konverteringsdrivande kampanjer och långsiktigt varumärkesbyggande för att driva tillväxt, berättar hon i rapporten.
Maria Hedengren, vd Readly.

Webbfråga Läser du tidningar digitalt eller i pappersform?

Visa resultat
Ämnen i artikeln
Mer från: Ekonomi

Krympflation - tricket funkar, om du inte ser det

Ekonomi Tycker du också att chipspåsarna med tiden innehåller mer luft...

Turbulent tid för podcasts

Nyligen släppte podcast-producenten och distrubitören Acast sin delårsrapport för årets första kvartal. För...

Klarna säger upp 10% av personalstyrkan

Snart kommer en skara anställda på företaget att förlora sina jobb.

Dåligt utbud av ekologiska varor i matkassar

Ekonomi Att handla livsmedel på nätet blir allt vanligare. Bor man i s...

E-ciggen, inne eller ute?

Ekonomi Klick-ciggen bannades till mångas besvikelse – ur askorna stig...

Boom för maträddarappar: Bli svinnsmart och spara pengar

Ekonomi Allt fler appar lanseras i syfte att hjälpa konsumenten att minska matsvinnet och spara pengar.

Mer från Läget
1 min

Bli en klimathjälte genom att få maten att hålla längre

Play Varje år slängs tonvis av maten vi köper. Ofta är det för att ...

3 min

Gingerjompa berättar om hur det är att vara TikTokare

Play Läget har följt den svenska influencern John Hedin, också känd som Gingerjompa, när han intervjuar människo...

3 min

Spelmissbruk: ”Börjar som spännande och kul”

Spelmissbruk blev klassat som en sjukdom i Sverige år 2017.

Fightingspelsträffar - den moderna arkaden

Play öreningen LightDash träffas varje vecka i en brädspelsbutik för att spela fightingspel. Men varför ses fysi...

Krympflation - tricket funkar, om du inte ser det

Ekonomi Tycker du också att chipspåsarna med tiden innehåller mer luft...

Så skyddar du din identitet

Krim Läget har intervjuat dataskyddsexperten Louise Yngström Valde för att få tips om hur man kan undvika att bl...