Readly AB presenterar ett kvartal med fortsatt tillväxt och ökade intäkter, det visar kvartalsrapporten som släpptes idag. Tillväxten av antal betalande prenumeranter ökade med 37 procent och drev intäkterna, som ökade med 32 procent. Readly är det ledande företaget inom ”all-you-can-read”-prenumerationer i Europa.
Dagstidningar ökade läsengagemanget
Readly har under perioden ökat sitt utbud av dagstidningar och tagit in fler förlag. Totalt finns nu 34 dagstidningar från sex länder på plattformen. Lanseringen av fler dagstidningar på plattformen har ökat läsengagemanget hos användarna och prenumeranter som använder Readly på daglig basis har ökat.
Lästiden per månad för dagstidningar ökade med 40 procent jämfört med föregående kvartal och 38 procent av läsarna uppgav i en undersökning att de använder Readly för att få tillgång till kvalitativ journalistik.
Partnerskap och marknadsföring stor del av både intäkter och kostnader
Under kvartalet inleddes 26 nya partnerskap. Enligt Readlys vd Maria Hedengren beror den ökade tillväxten delvis på att man stärkt samarbetet med andra företag och satsat hårt på marknadsföringen. Marknadsföringskostnaderna var högre jämfört med samma kvartal 2020.
— Den starka utvecklingen drevs främst av framgångsrika partnersamarbeten och optimering av våra marknadsföringskanaler. Vi ser stora tillväxtmöjligheter på vår marknad som kännetecknas av låg penetrationsgrad och som drivs av starka trender som digitalisering, hållbarhet och att konsumenter i allt högre grad vill ha mer tillförlitliga källor till information, säger Maria Hedengren, vd på Readly. — De högre marknadsföringskostnaderna i kvartalet var enligt plan och vi kommer fortsätta att investera i konverteringsdrivande kampanjer och långsiktigt varumärkesbyggande för att driva tillväxt, berättar hon i rapporten.