Därför ska du övertyga familjen att äta mer vegetariskt

Vegetarisk mat
Vegetarisk mat
Krönika

Hälsosammare matvanor minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och förebygger cancer. Dessutom kan en grön tallrik ofta innehålla mer protein än en röd.

Det här är en krönika. Reflektioner och ställningstaganden är skribentens egna.

Den största orsaken till sjukdomar i Sverige idag är ohälsosam kost. Det skriver livsmedelsverket på sin hemsida. Där visar en undersökning också att dåliga matvanor leder till att en fjärdedel av befolkningen riskerar att dö i förtid på grund av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och cancer.

Att äta mer hälsosamt minskar risken för hjärt-och kärlsjukdomar med 30–50 procent, och förebygger en tredjedel av alla cancerfall. Samtidigt är övervikt och fetma ett allvarligt hälsoproblem, som hälften av män, en tredjedel av kvinnor och en femtedel av barn lider av i Sverige idag.

Fortfarande äter åtta av tio för lite frukt och grönt, och alldeles för mycket rött kött. Ofta grundas denna överkonsumtion av kött i tankar om att förse kroppen med protein. Sanningen är att i stort sätt alla får i sig mer protein än de behöver, vilket då lagras i kroppen som fett, detta kan i sin tur förklara varför fetma är ett samhällsproblem.

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna ska 10–20 procent av allt du äter bestå av protein, resterande ska bestå av fett och kolhydrater. Och eftersom köttkonsumenter brukar argumentera på molekylnivå, låt oss nu bryta ner proteinet.

Protein består av 20 aminosyror. 9 av dem behöver kroppen få i sig genom mat. På livsmedelsverkets hemsida står det tydligt att proteinkällor finns i både djurriket och växtriket. Protein från djurriket kommer från kött, fisk och fågel. Protein från växtriket kommer från bland annat baljväxter såsom ärter, bönor och linser.

Hur äter jag vegetariskt?

Tallriksmodellen fungerar lika bra för köttätare som för växtätare. Den består av tre ungefär lika stora delar, den första delen fylls med grönsaker och rotfrukter precis som vanligt, den andra delen fylls med kolhydrater såsom pasta eller potatis – precis som vanligt – och den tredje lite mindre delen fylls med protein. För vegetarianer blir detta en del med exempelvis baljväxter. Du kan också välja sojaprodukter, quorn eller varför inte ägg.

Att välja baljväxter framför kött har fler fördelar. Baljväxter är inte bara nyttigare eftersom de även innehåller vitaminer, mineraler och fibrer, de är också i råform mer proteinrika per 100 gram än kött.

Ämnen i artikeln
Mer från: Personligt
Mer från Läget