I tisdags publicerade Sveriges Konsumenter rapporten ”Eko i e-handeln”. Den visar att det finns brister i det ekologiska utbudet när man beställer matkassar på nätet. Det framkommer också att intresset för att handla ekologiskt är högre på nätet än i en fysisk butik. I butikerna ligger försäljningsandelen för ekologiska varor på 6,6 % i jämförelse med näthandelns 11,4 %, Försäljningen av ekologiska matvaror ökade med 80 % på nätet år 2020, vilket går att hänvisa till coronapandemin.
Som en effekt av digitaliseringen och pandemiåren har allt fler svenskar valt att handla sina matvaror på nätet. I Mathems senaste årsrapport från 2020 framkommer det att direktleveranser till kund ökade med 105 % under det första coronaåret. Totalt hade företaget en omsättning på 2,3 miljarder kronor år 2020 vilket går att jämföra med 1,9 miljarder år 2019.
Att fler handlar ekologiskt på nätet menar Sveriges konsumenter beror på att filterfunktionen på hemsidan eller appen där man handlar gör det enklare att bara välja ekologiskt. De tror även att människor som handlar livsmedel på nätet redan konsumerat ekologiska varor sedan innan.
Däremot har den totala försäljningsandelen av ekologiska varor minskat. Enligt Svenskt ekoindex från Ekologiska lantbrukarna har andelen sålda ekologiska livsmedel i förhållande till den totala livsmedelsförsäljningen minskat från toppnoteringen 7,9 % år 2016 till 6,5 % under årets första kvartal.