Dåligt utbud av ekologiska varor i matkassar

Att handla livsmedel på nätet blir allt vanligare. Bor man i stan utan bil, eller på landet med långt till närmaste matbutik är e-handeln ett bra alternativ. Däremot visar Sveriges konsumenters nya rapport att det finns brister i utbudet av ekologiska varor på nätet trots att intresset för hållbara val ökar.

Matkassar som levereras hem till dörren har ökat under de senaste åren som ett resultat av digitaliseringen och pandemiåren.
Matkassar som levereras hem till dörren har ökat under de senaste åren som ett resultat av digitaliseringen och pandemiåren.

I tisdags publicerade Sveriges Konsumenter rapporten ”Eko i e-handeln”. Den visar att det finns brister i det ekologiska utbudet när man beställer matkassar på nätet. Det framkommer också att intresset för att handla ekologiskt är högre på nätet än i en fysisk butik. I butikerna ligger försäljningsandelen för ekologiska varor på 6,6 % i jämförelse med näthandelns 11,4 %, Försäljningen av ekologiska matvaror ökade med 80 % på nätet år 2020, vilket går att hänvisa till coronapandemin.

Som en effekt av digitaliseringen och pandemiåren har allt fler svenskar valt att handla sina matvaror på nätet. I Mathems senaste årsrapport från 2020 framkommer det att direktleveranser till kund ökade med 105 % under det första coronaåret. Totalt hade företaget en omsättning på 2,3 miljarder kronor år 2020 vilket går att jämföra med 1,9 miljarder år 2019.

Att fler handlar ekologiskt på nätet menar Sveriges konsumenter beror på att filterfunktionen på hemsidan eller appen där man handlar gör det enklare att bara välja ekologiskt. De tror även att människor som handlar livsmedel på nätet redan konsumerat ekologiska varor sedan innan.

Däremot har den totala försäljningsandelen av ekologiska varor minskat. Enligt Svenskt ekoindex från Ekologiska lantbrukarna har andelen sålda ekologiska livsmedel i förhållande till den totala livsmedelsförsäljningen minskat från toppnoteringen 7,9 % år 2016 till 6,5 % under årets första kvartal.

Fairtrade och krav är två miljöcertifieringar som används för att visa att något är ekologiskt. Varor med den här märkningen innebär att de är granskade av en tredje part.
Fairtrade och krav är två miljöcertifieringar som används för att visa att något är ekologiskt. Varor med den här märkningen innebär att de är granskade av en tredje part.

Sveriges konsumenters undersökning av ekologiska varor på nätet gjordes mellan Citygross, Coop, Ica, Hemköp, Willys och Mathem. Eftersom att utbudet varierar i nätbutikerna harundersökningen genomförts med ett genomsnitt på åtta platser i hela landet. Därefter har man valt ut 14 matvaror och jämfört hur många av dem som är ekologiska.

– Det här är anmärkningsvärda skillnader i en tid när vi vet hur viktigt det är att vi äter mer hållbart. Men då måste också alternativen finnas. Bananer och havregryn i all ära, men de konsumenter som vill göra ett hållbart val genom att välja eko behöver få en mer varierad meny, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Matvarukedjorna i undersökningen hänvisar det minskade utbudet av ekologiska livsmedel i e-handeln till att efterfrågan har minskat, samt att andra hållbarhetskvaliteter har hamnat i fokus istället. Närodlat och växtbaserat konkurrerar starkt med de ekologiska varorna. Intresset för ekologiska livsmedel är däremot fortsatt högt, men konsumenter menar att de hade valt ekologiskt om utbud och pris hade varit samma som icke-ekologiskt.

– Livsmedelskedjorna kan inte bara skylla på sina kunder. Om de menar allvar med att öka försäljningen av ekologisk mat så behöver de lägga mer krut på att informera och övertyga sina kunder om hur viktigt det är med just eko, menar Jan Bertoft.

Ämnen i artikeln
Mer från: Ekonomi
Mer från Läget