När handtaget till klassrumsdörren trycks ner känns det som att hjärtat ska hoppa ur bröstet. Hon öppnar dörren försiktigt och fastän det är exakt samma väggar, stolar och bänkar som igår känns allt främmande. Ljusrören i taket ger ifrån sig ett ovanligt starkt ljus som i kombination med alla klasskompisars blickar får henne att vilja titta bort. Här hör hon inte längre hemma.
Mathilda Kelly förlorade sin pappa i gallblåsecancer när hon var nio år. Han hade försämrats gradvis i ungefär ett år och 2017 somnade han in. Från att vara med och hoppa studsmatta efter skolan till att bara orka leka med lego. Från att renovera badrummet själv till att hyra in en byggarbetare. Från att alltid hämta och lämna till att mamma satt bakom ratten i stället.
– Jag fattade inte själv hur allvarligt det var, säger Mathilda Kelly som vid bortgången drabbades av chock.
Redan dagen efter var hon tillbaka i skolan. Mathilda Kelly ville bara fly kalabaliken hemma men i skolan var allt annorlunda.
”Ni vill ju egentligen inte vara med mig”
Mathilda Kelly var aldrig den populära i klassen. Hon höll sig till några få klasskompisar och fick aldrig vara med och leka med de ”populära tjejerna”. Efter pappans bortgång var klasskompisarna som personlighetsförändrade.
Plötsligt frågade de som tidigare kollat snett på henne i korridorerna om hon ville vara med och leka på rasten. Klasskompisar som Mathilda Kelly tidigare aldrig hade pratat med vågade sig fram för att fråga hur hon mådde. Det kändes konstigt.
– Man har inte en skyldighet att vara hjälte och rädda någon, säger Mathilda Kelly.
Om man inte sedan innan varit nära en person som drabbats av sorg ska man försöka vara som vanligt tycker Mathilda Kelly. Det är okej att fråga hur någon mår, men försök känna av så du inte trycker dig på.