2023 lanserade Whatsapp en ny funktion där användare kan ta del av inlägg i form av text och bild som är publicerade av kanaler. Kanalerna drivs av bland annat Fifa club world cup, Bad Bunny och Markus Granseth, svensk programledare.
DN har intervjuat Markus Granseth som har en av kanalerna som går att hitta inne på appen. Han har 11000 följare och över 100 användare som interagerar med inläggen han publicerar.
”Mitt flöde är ganska konstigt. Jag skriver det som poppar upp i huvudet. Det är lite som Twitter var förr, när det fortfarande var najs”, säger han till DN.
Populärt bland generation alfa
Whatsapp var den mest använda kommunikations-appen bland 10-talister under förra året. Och 40 procent av dem har använt Whatsapp under de senaste 12 månaderna enligt Internetstiftelsens rapport.
Agnes Firino-Martell är en elva åring som DN träffat. Hon är en daglig användare av appen.
”Vi har en basketchatt, och så har några av mina kompisar egna kanaler som jag följer”, säger hon till DN.
Räknas som chatt-app men liknar andra sociala medier
Appen liknar Snapchat och Instagrams stories-funktion, där inläggen försvinner efter 24 timmar. Peder Gunnarsson, expert på medier och telekom på Ungdomsbarometern menar att det är svårt att veta vart gränsen mellan en kommunikations-app och en sociala medie-app går när det finns liknande funktioner.
De som har flest följare inne i appen i dag är kanaler från andra länder.
”Vi vet inte säkert än hur stort Whatsapp-kanaler är bland unga i Sverige men om man redan använder plattformen flitigt är steget dit inte särskilt långt”, säger han till DN.