Vitt skilda världar för herrarna och damerna i fotbollssverige

I helgen var det allsvensk hemmapremiär för Djurgårdens herr- och damlag.

Men publikuppslutningen var varandras motsatser, över 22 000 på Tele2 Arena och under 300 på Grimsta IP.

– Det blev inga jättepubliksiffor, men det kändes ändå som att det var okej utifrån förutsättningarna, säger Ankie Kajström, ansvarig för damarrangemang hos Djurgården fotboll.

Se skillnaden mellan Tele2 Arena och Grimsta IP.
Se skillnaden mellan Tele2 Arena och Grimsta IP.

Från publikfest till publiktomt

Allsvenskan är hetare än på länge i Stockholmsområdet. Djurgården har slagit sitt eget rekord i antalet säsongskort, nästan 15 000 sålda. Hammarby slog tidigt i sitt maxtak för antalet sålda säsongskort, 16 000. Tillsammans med AIK har samtliga tre Stockholmslag sålt över 45 000 säsongskort.

OBOS Damallsvenskan är dock långt ifrån lika het som herrallsvenskan. När Djurgårdens herrlag kliver in på planen under lördagen har över 22 000 djurgårdare intagit Tele2 Arena. Mindre än 24 timmar senare gör Djurgårdens damer entré inför ett till stora delar tomt Grimsta IP. Från flagghav och konfettiregn under lördagen till en klack på ungefär 20 personer och många tomma stolar.

Djurgårdens klack på Tele2 Arena.
Djurgårdens klack på Tele2 Arena.

”Okej utifrån förutsättningarna”

En orsak till den låga publiksiffran för Djurgårdens damer kan vara att deras ordinarie arena, Stockholms stadion, inte är i spelbart skick. Premiären spelades därför ute i Bromma på Grimsta IP.

– Det blir annorlunda, det är ganska långt härifrån och inte vad folk är vana vid. Det blev inga jättepubliksiffor, men det kändes ändå som att det var okej utifrån förutsättningarna, säger Ankie Kajström.

Ankie Kajström, ansvarig för damarrangemang hos Djurgården fotboll.
Ankie Kajström, ansvarig för damarrangemang hos Djurgården fotboll.

Många lag har svårt att locka publik

Det är långt ifrån bara Djurgården som har problem med att locka folk till matcherna. Efter att samtliga lag i Damallsvenskan haft sin hemmapremiär är det bara två lag som lyckats locka över 1 000 åskådare. Det är publiklaget Hammarby, med över 6 000, och nykomlingen Norrköping. 296 personer blev den officiella publiksiffran på Djurgårdens hemmapremiär.

– Alla har ett ansvar för att kunna höja publiksiffrorna, det är inget “quick fix” det här. Utan det behövs insatser från både förbundet, från oss, från ligaföreningen, från klubbarna och inte minst från media, säger Tomas Hoszek, generalsekreterare hos Elitfotboll dam (EFD).

Många tomma stolar på Grimsta IP.
Många tomma stolar på Grimsta IP.

”Derbyn är alltid derbyn”

Måndagen den 1 maj kan Djurgårdens damer få ett större publikstöd, än i premiären. Då kommer nämligen Stockholmsrivalen Hammarby på besök.

– Derbyn är alltid derbyn. Jag tror säkert att det kommer bli större publik då, absolut. Dels brukar Hammarby komma med en hel del supportrar, men jag tror att vi också kommer att ha ett större intresse. Det kommer säkert fler folk då, det hoppas vi i alla fall, säger Kajström.

Tomas Hoszek har även han stora förhoppningar på att derbyn inom en snar framtid lockar storpublik.

– Jag tror att derbyn som spelas mellan stora lag kommer dra ungefär lika stor publik som de gör idag på herrarnas derbyn.

Kajström ser ljust på framtiden för damfotbollen i Djurgården.

– Vi ökar hela tiden på flicksidan och jag tror att vi absolut kommer lyckas få upp publiksiffrorna.

Ämnen i artikeln
Mer från: Sport
Mer från Läget