Under Black Friday i fjol granskade Konsumentverket ett antal företag som tidigare fått anmärkningar. Nu slår myndigheten fast att tio av företagen fortfarande vilseleder konsumenter vid marknadsföring av rabatter. Konsumentombudsmannen (KO) har därför ställt krav på att företagen åtgärdar bristerna.
– Det här är ett åläggande med vite, så företagen riskerar stora problem om de inte vidtar direkta åtgärder, säger Ulrika Edlund, jurist på Konsumentverket, till Läget.
Om problemen inte rättas till kan företagen riskera att betala ett så kallat vite på 22 miljoner kronor. Ett vite är ett slags bötesbelopp som kan komma att användas ifall en person eller ett företag inte rättar sig efter ett krav.
Ett vanligt fel företagen har gjort har varit att reapriset inte utgått från det lägsta pris som produkten haft under de senaste trettio dagarna, vilket är olagligt enligt prisinformationslagen. En rabatterad produkt ska baseras på det tidigare lägsta pris som varan sålts för.
– Det är bedrövligt att dessa företag, som också är stora, etablerade företag, inte har lärt sig den här regeln än.
Företagen som nu det nu ställs krav på är Blomsterlandet, Bygghemma, Nakd, Nordic Nest, Power, Soffadirekt, Stadium, Webbhallen, XXL och Åhlens.